settings icon
share icon
Spørgsmål

Hører/ besvarer Gud synderes/ ikke-troendes bønner?

Svar


I Johannes 9:31 står der, ”Vi ved, at syndere hører Gud ikke på, men den, der frygter Gud og gør hans vilje, ham hører han på”. Det er blevet sagt, at ”den eneste bøn, som Gud besvarer, når en ikke-troende beder, er en bøn om frelse.” Derfor er der mange der tror, at Gud aldrig hører og/ eller aldrig vil besvare en ikke-troendes bøn. I 1. Johannesbrev 5:14-15 står der, at Gud besvarer bønner baseret på, om de er efter hans vilje. Dette princip gælder måske også ikke-troende. Hvis en ikke-troende beder Gud om noget, som er efter hans vilje, så er der intet, der forhindrer Gud fra at besvare en sådan bøn – efter hans vilje.

Nogle skriftsteder beskriver, hvordan Gud hører og besvarer ikke-troendes bønner. I de fleste af disse tilfælde var der bøn involveret. I ét eller to tilfælde besvarer Gud et hjertets råb (vi hører ikke noget om, om dette råb var rettet mod Gud). I nogle af disse tilfælde synes bønnen at være forbundet med anger. Men i andre tilfælde er der blot tale om en jordisk nød eller velsignelse, hvor Gud svarede enten ud fra sin barmhjertighed, eller som genmæle på, at personen var oprigtigt søgende, eller pga. personens tro. Her følger nogle skriftsteder, der har med ikke-troendes bønner at gøre:

Nineves indbyggere bad om, at Nineve måtte blive skånet (Jonas 3.5-10). Gud besvarede denne bøn, og udslettede ikke Nineve, som han havde truet med.

Hagar bad Gud om at beskytte hendes søn Ismael (1. Mosebog 21:14-19). Gud beskyttede ikke bare Ismael, men velsignede ham i overflod.

I 1. Kongebog 21:17-29, specielt vers 27-29, faster Akab og sørger over Elias’ profeti omkring hans kommende ulykke. Gud besvarer denne bøn, ved ikke at lade ulykken ske i Akabs tid.

Hedningekvinden fra Tyrus og Sidon-området bad om, at Jesus måtte udfri hendes datter fra en dæmon (Markus 7:24-30). Jesus drev dæmonen ud af datteren.

I Apostlenes Gerninger kapitel 10 hører vi om den romerske officer Kornelius, som fik Peter sendt til sit hus, fordi han var en retfærdig mand. I Apostlenes Gerninger 10:2 står der, at Kornelius ”bad bestandigt til Gud.”

Gud skænker løfter, der gælder alle mennesker (uanset om man er frelst eller ej), såsom i Jeremias 29:13: ”søger i mig, skal i finde mig. Når i søger mig af hele jeres hjerte, er jeg at finde.” Dette gjaldt f.eks. Kornelius i Apostlenes Gerninger 10:1-6. Men der findes mange løfter som, ifølge tekstens kontekst, kun gælder for kristne. Da kristne har modtaget Jesus som frelser, opmuntres de til frimodigt at komme ind for nådens trone, og finde hjælp i rette tid (Hebræerne 4:14-16). Bibelen fortæller os, at når vi beder om noget efter Guds vilje, så hører han os og giver os det, uanset hvad det er (1. Johannes 5:14-15). Der er mange andre løfter angående bøn, der gælder for kristne (Matthæus 21:22; Johannes 14.13, 15:7). Så ja, der er situationer, hvor Gud ikke svarer på ikke-troendes bønner. Samtidigt kan Gud, i sin store nåde og omsorg, gribe ind i ikke-troendes liv, som svar på deres bønner.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hører/ besvarer Gud synderes/ ikke-troendes bønner?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries