settings icon
share icon
Spørgsmål

Vil Helligånden nogensinde forlade en troende?

Svar


For at sige det meget enkelt, så nej, Helligånden vil aldrig forlade en ægte troende. Dette åbenbares i mange forskellige skriftsteder i det nye testamente. F.eks. fortæller Romerne 8:9 os, ”Den, der ikke har Kristi Ånd, hører ikke ham til” (Romerne 8:9). Dette vers slår meget klart fast, at hvis man ikke har den iboende Helligånd i sig, så er den person ikke frelst. Hvis Helligånden derfor skulle forlade en troende, ville den person have mistet det forhold til Kristus som frelser. Men dette står i modsætning til det, bibelen lærer om den kristnes evige sikkerhed. Et andet vers som taler om, at Helligåndens iboende nærvær bliver i den troendes liv, er Johannesevangeliet 14:16. Her fortæller Jesus, at Faderen vil give en anden talsmand, som ”skal være hos jer til evig tid.”

I Efeserbrevet 1:13-14 læser vi også, at Helligånden ikke vil forlade den troende, og at den troende er ”beseglet” med Helligånden, ”som er pantet på vor arv, indtil forløsningen kommer for hans ejendomsfolk, til lov og pris for hans herlighed.” Billedet med at være beseglet med Ånden har at gøre med ejerskab og tilhørsforhold. Gud har lovet evigt liv til alle som tror på Kristus, og som en garanti for at han vil holde sit løfte, har han sendt Helligånden til at bo i den troende indtil forløsningens dag. På samme måde, som når vi giver en udbetaling på en bil eller et hus, har Gud givet en udbetaling til alle troende, som handler om deres fremtidige forhold til ham, ved at sende Helligånden til at bo i dem. Vi kan også læse i 2. Korintherbrev 1:22 og Efeserbrevet 4:30, at troende er beseglet med Ånden.

Før Kristi død, opstandelse, og himmelfart, havde Helligånden et ”komme og gå” forhold til mennesker. Helligånden boede i Kong Saul, men forlod ham så (1. Samuel 16.14). Da David havde været utro med Batseba, frygtede David at Helligånden ville blive taget fra ham (Salme 51:11). Helligånden fyldte Bezalel, så han kunne skabe de ting, der var brug for til tabernaklet (2. Mosebog 31:2-5), men dette er ikke beskrevet som et permanent forhold. Alt dette ændrede sig efter Jesu himmelfart. Det begyndte pinsedag, hvor Helligånden lige siden har været permanent iboende i de troende (ApG 2). Det er en opfyldelse af Guds løfte om altid at være med os, og aldrig at forsage os, at Helligånden bor permanent i den troende.

Selvom Helligånden aldrig vil forlade en troende, er det muligt, at vi med vores synd kan ”udslukke Ånden” (1. Thessaloniker 5:19) eller ”bedrøve Helligånden” (Efeserne 4:30). Synden har altid konsekvenser i vores forhold til Gud. Selvom vores forhold til Gud er sikret i Kristus, så kan ubekendt synd i vores liv være en hindring i vores fællesskab med Gud, og effektivt udslukke Helligåndens gerning i vores liv. Derfor er det så vigtigt at bekende vores synder, for Gud er ”trofast og retfærdig, så han tilgive os vore synder og renser os for al uretfærdighed” (1. Johannes 1:9). Så selvom Helligånden aldrig vil forlade os, så kan fordelene ved hans glæde og nærvær faktisk godt forlade os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Vil Helligånden nogensinde forlade en troende?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries