settings icon
share icon
Fråga

Kommer vi att kunna se och känna våra vänner och familjemedlemmar i himlen?

Svar


Många säger att det första de vill göra när de kommer till himlen är att träffa alla sina vänner och nära och kära som gått före dem. I evigheten kommer det att finnas gott om tid att se, känna och umgås med våra vänner och familjemedlemmar. Men det kommer inte att vara vårt primära fokus i himlen. Vi kommer att vara mycket mer upptagna med att dyrka Gud och njuta himlens underverk. Våra möten med nära och kära är mer benägna att fyllas med berättelser om Guds nåd och härlighet i våra liv, hans underbara kärlek och hans kraftgärningar. Vi kommer att glädjas desto mer eftersom vi kan prisa och dyrka Herren i sällskap med andra troende, särskilt de som vi älskade på jorden.

Vad säger Bibeln om huruvida vi kommer att kunna känna igen människor i livet efter detta? Kung Saul kände igen Samuel när häxan av Endor kallade Samuel från dödsriket (1 Sam 28:8-17). När Davids nyfödde son dog, förklarade David: "Jag kommer att gå till honom, men han kommer inte tillbaka till mig,"(2 Sam 12:23). David antar att han skulle kunna känna igen sin son i himlen, trots att han dog som en baby. I Lukas 16:19-31 så kände man igen Abraham, Lazarus, och den rike mannen efter döden. Vid förvandlingen kunde man känna igen Moses och Elia (Matt 17:3-4). Enligt dessa exempel tyder Bibeln på att vi kommer att kännas igen efter döden.

Bibeln förklarar att när vi kommer till himlen, kommer vi "ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är,"(1 Joh 3:2). Precis som våra jordiska kroppar var av den första människan Adam, så kommer våra uppståndna kroppar vara precis som Kristus (1 Kor 15:47). "Och liksom vi har burit den jordiska människans bild, ska vi också bära den himmelska människans bild. Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet,"(1 Kor 15:49, 53). Många människor kände igen Jesus efter sin uppståndelse (Joh 20:16, 20; 21:12; 1 Kor 15:4-7). Om Jesus var igenkännlig i hans förhärligade kropp, kommer vi också att kunna ses i våra förhärligade kroppar. Att kunna se våra nära och kära är en härlig aspekt av himlen men himlen handlar mer om Gud och inte så mycket om oss. Vilken glädje det kommer bli att återförenas med våra nära och kära och dyrka Gud med dem i all evighet.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Kommer vi att kunna se och känna våra vänner och familjemedlemmar i himlen?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries