settings icon
share icon
Fråga

Vad är predestination? Är predestination biblisk?

Svar


Romarbrevet 8:29-30 säger: "Dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans sons bild, så att sonen blir den förstfödde bland många bröder. Och dem som han har förutbestämt har han också kallat, och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga, och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat." Efesierbrevet 1:5 och 11 förklarar, "I kärlek har han förutbestämt oss till barnaskap hos honom genom Jesus Kristus, efter sin goda viljas beslut ... I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin viljas beslut." Många människor har en stark fientlighet mot läran om predestination. Emellertid är förutbestämmelse en biblisk lära. Nyckeln är att förstå vad predestination innebär, bibliskt.

Orden översatta till "predestinerade" i skrifterna refereras ovan är från det grekiska ordet proorizo, som betyder "bestämma i förväg", "ordinera" eller "att besluta om i förväg." Så, predestination är Gud som bestämmer att vissa saker ska inträffa i förväg. Vad bestämmer Gud i förväg? Enligt Romarbrevet 8:29-30, förutbestämde Gud att vissa individer skulle formas till likhet med hans son, kallas, motiverade och prisade. I huvudsak, förutbestämmer Gud att vissa individer kommer att frälsas. Många skrifter hänvisar till troende i Kristus väljs (Matt 24:22; 31, Mark 13:20, 27; Romarbrevet 8:33, 9:11, 11:5-7, 28; Ef 1:11; Kol 3:12; 1 Tess 1:4; 1 Tim 5:21; 2 Tim 2:10; Titus 1:1; 1 Petr 1:1-2, 2:9; 2 Petr 1:10). Predestination är den bibliska läran att Gud i sin suveränitet väljer vissa personer som ska frälsas.

Den vanligaste invändningen mot läran om predestination är att det är orättvist. Varför skulle Gud välja vissa individer och inte andra? Det viktiga att komma ihåg är att ingen förtjänar att bli frälst. Vi har alla syndat (Rom 3:23), och är alla värda ett evigt straff (Rom 6:23). Som ett resultat, skulle Gud vara helt rätt att låta oss alla att tillbringa evigheten i helvetet. Men så väljer Gud för att rädda en del av oss. Han är inte orättvis mot dem som inte väljs, eftersom de får vad de förtjänar. Gud väljer att vara nådig mot vissa men är inte orättvis mot de andra. Ingen förtjänar allt från Gud. Därför kan ingen göra invändningar om han inte får något från Gud. En illustration skulle vara en man slumpvis delar ut pengar till fem personer i en folkmassa bestående av tjugo. Skulle de femton personer som inte fick pengar vara upprörd? Förmodligen så. Har de rätt att bli upprörd? Nej, det gör de inte. Varför? Eftersom mannen inte är skyldig några pengar. Han bestämde sig helt enkelt för att vara nådig mot vissa.

Om Gud väljer vem som sparas, undergräver det inte vår fria vilja att välja och tro på Kristus? Bibeln säger att vi har valet, alla som tror på Jesus Kristus kommer att frälsas (Joh 3:16; Rom 10:9-10). Bibeln beskriver aldrig Gud att avvisar någon som tror på honom eller vänder sig från alla som söker honom (Mos 4:29). På något sätt, i Guds mysterium, fungerar predestination hand i hand med en person som dras av Gud (Joh 6:44) och tro till frälsning (Rom 1:16). Gud förutbestämmer vem som kommer att frälsas, och vi måste välja Kristus för att bli frälst. Båda fakta är lika sanna. Romarbrevet 11:33 proklamerar, "O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar, hur ofattbara hans vägar!"

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är predestination? Är predestination biblisk?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries