settings icon
share icon
Fråga

Finns det liv efter döden?

Svar


Finns det liv efter döden? I Bibeln står det, “ Människan, av kvinna född, lever en kort tid och mättas av oro; Hon växer som blomman och vissnar, en skugga som snart är borta— kan en som har dött få liv igen? — då skulle jag hålla ut på min post tills min avlösning kom.” (Job 14:1-2, 14)?

Precis som Job har de flesta av oss funderat over denna fråga. Exakt vad händer med oss när vi dör? Slutar vi helt enkelt att existera? Är livet något som cirkulerar så att vi lämnar och återkommer till jorden för att uppnå personlig lycka? Kommer alla till samma plats eller kommer vi till olika platser? Finns det verkligen en himmel och ett helvete eller är det bara något vi tror?

Bibeln säger inte bara att det finns liv efter döden, utan ett evigt liv så vackert att “...vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat, det som Gud har berett åt dem som älskar honom” (1 Korinthierbrevet 2:9). Jesus Kristus, Guds kött, kom till jorden för att ge oss evigt liv. “Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot” (Jesaja 53:5).

Jesus Kristus tog straffet varenda en av oss förtjänade och offrade sitt eget liv. Tre dagar senare visade han sin seger över döden genom att uppstå i ande och kropp. Han stannade på jorden i fyrtio dagar och sågs av tusentals människor innan han återvände till sitt eviga hem i Himlen. I Romarbrevet 4:25 står det, ”(Han) som blev utlämnad för våra överträdelsers skull och uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull.”

Jesu återuppståndelse var en väldokumenterad händelse. Aposteln Paulus uppmanade folk fråga ut ögonvittnena men ingen kunde saga emot att det var sanning. Återuppståndelsen är hörnstenen i den kristna tron; eftersom Kristus återuppstod från de döda, kan vi har vår tro till att vi också kommer återuppstå.

Paulus utmanade en del tidiga kristna som inte trodde på detta: “Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda? Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått” (1Korinthierbrevet 15:12-13).

Kristus var bara den första i en lång rad med människor som återuppstod från de döda. Fysisk död kom till genom en man, Adam, som vi alla är släkt med. Men alla som kommit in i Guds familj genom tro på Jesus Kristus får nytt liv (1Korinthierbrevet 15:20-22). Precis som Gud reste upp Jesus kropp, så ska våra kroppar återuppstå vid Jesus återkomst (1Korinthierbrevet 6:14).

Även om vi alla återuppstår kommer vi inte in till himlen tillsammans. Varje person måste själv välja var han eller hon ska tillbringa evigheten. I Bibeln står det att vi bara dör en gång, och efter det kommer domen (Hebrebrevet 9:27). De som varit rättfärdiga kommer till evigt liv i himlen, men de som inte tror skickas till evigt straff, helvetet (Matteusevangeliet 25:46).

Helvetet, precis som himlen, är inte bara ett tillstånd, utan en verklig plats. Det är en plats där de ogudaktiga får ett straff som aldrig upphör. De får uppleva känslomässig, mental och psykisk tortyr, samvetet lider av skam, ånger och förakt.

Helvetet beskrivs som ett bottenlöst hål (Lukas 8:31, Uppenbarelseboken 9:1), och en sjö av eld, som brinner av svavel, där invånarna torteras dag och natt i evighet (Uppenbarelseboken 20:10). I helvetet hör man gråt och tänder som gnisslar, på grund av lidande och vrede (Matteus 13:42). Det är en plats där “maskarna inte dör och elden inte släcks” (Markus 9:48). Gud njuter inte av de gudlöses död, han vill att de ska omvändas så de kan leva (Hesekiel 33:11). Men Han tvingar oss inte till Honom, om vi väljer att förneka honom måste han ge oss det vi vill – att leva åtskiljda från honom.

Livet på jorden är ett test – en förberedelse för vad som kommer. För troende är det evigt liv med Guds närhet. Hur blir vi rättfärdiga och får möjlighet att Hur får man evigt liv? Det finns bara ett sätt – genom tro på Guds son Jesus Kristus. Jesus sa, “Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör. och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö...” (Johannes 11:25-26).

Gåvan av evigt liv är tillgänglig för alla, men det kräver att vi offrar lite av våra jordiska begär och ger oss till Gud. “Den som tror på Sonen har evigt liv. Men den som vägrar att tro på Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom” (Johannes 3:36). Vi kommer inte få ångra våra synder efter döden, eftersom när vi sett Gud kommer vi inte ha något annat val än att tro på honom. Han vill att vi kommer till honom i tro och kärlek nu. Om vi accepterar Jesus Kristus död som betalning för våra synder mot Gud, är vi inte bara lovade ett meningsfullt liv på jorden, utan också ett evigt liv med Kristus.

Om du vill acceptera Jesus Kristus som din frälsare, är här en bön du kan be. Att säga denna bön eller en annan bön kommer inte rädda dig. Det är bara tro och förtröstan på Jesus som kan ge förlåtelse för dina synder. Denna bön är ett enkelt sätt att uttrycka för Gud att du tror på Honom och tacka Honom för att Han ger dig Sin förlåtelse. "Gud, Jag vet att jag har syndat mot Dig och förtjänar bestraffning. Men Jesus Kristus tog straffet jag förtjänade så att jag kan bli förlåten genom att tro på Honom. Jag vänder mig bort från min synd och lägger min förtröstan i Dig för frälsning. Tack för Din underbara nåd och förlåtelse! Amen!"

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Finns det liv efter döden?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries