settings icon
share icon
Fråga

Hur kan jag få förvissning om min frälsning?

Svar


Hur kan du veta säkert om du är frälst? Betänk (1 Joh 5:11-13): "Och detta är vittnesbördet: Gud har gett oss evigt liv, och det livet är i hans Son. Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet. Detta skriver jag till er för att ni ska veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn." Vem är det som har Sonen? Det är de som har trott på honom och accepterat honom (Joh 1:12).

Om du har Jesus, har du liv. Inte tillfälligt liv, men evigt.

Gud vill att vi ska ha förvissning om vår frälsning. Vi kan inte leva våra kristna liv undrande och oroade varje dag om vi verkligen kommer att räddas. Det är därför som Bibeln gör frälsningsplanen så klar. Tro på Jesus Kristus och du kommer att bli frälsta (Joh 3:16; Apg 16:31). Tror du att Jesus är Frälsaren, att han dog för dina synder (Rom 5: 8; 2 Kor 5:21)? Litar du på Honom ensam för din frälsning? Om svaret är ja, är du räddad! Förvissning betyder "har satts bortom allt tvivel". Genom att ta Guds ord till hjärtat, kan du få det faktum "bortom allt tvivel" och få din eviga frälsning.

Jesus själv bekräftar detta avseende dem som tror på honom: "Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand,"(Joh 10:28-29). Evigt liv är just evigt. Det finns ingen, inte ens du själv, som kan ta Kristi gudagivna frälsnings gåva ifrån dig.

Vi gömmer Guds Ord i våra hjärtan så att vi inte syndar mot honom (Ps 119:11), och detta inkluderar synden tvivel. Gläds er i vad Guds ord säger till er, att i stället för att tvivla kan vi leva med tillförsikt! Vi kan ha en förvissning från Kristi egna Ord at vår frälsning aldrig kommer att bli ifrågasatt. Vår säkerhet är baserad på Guds kärlek till oss genom Jesus Kristus.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan jag få förvissning om min frälsning?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries