settings icon
share icon
Fråga

Skriver Bibeln om apostlarnas död? Hur dog apostlarna?

Svar


Den enda aposteln vars död Bibeln berättar om är Jakob (Apostlagärningarna 12:2). Kung Herodes befallde att Jakob skulle "dödas med svärd" vilket troligen är en hänvisning till halshuggning. Omständigheterna kring döden för de andra apostlarna skildras av kyrklig tradition, så vi bör inte lägga alltför mycket vikt på någon av de andra historierna. Den mest allmänt accepterade kyrkliga av traditioner när det gäller döden av en apostel är att aposteln Petrus korsfästes upp och ner på ett x-format kors i Rom som uppfyllelse av Jesu profetia (Johannes 21:18). Hör följer de mest populära "traditionerna" om hur de andra apostlarna dödades:

Matteus led martyrdöden i Etiopien, han dog av såret från ett svärd. Johannes blev martyr när han kokades i en stor gryta med het olja under en våg av förföljelser i Rom. Men han räddades mirakulöst från döden. Johannes dömdes till gruvorna på fängelseön Patmos. Han skrev sin profetia Uppenbarelseboken på Patmos. Aposteln Johannes frigjordes senare och återvände till vad som nu är dagens Turkiet. Han dog som en gammal man, den enda aposteln som fick dö i fred.

Jakob, bror till Jesus (inte officiellt en apostel), var ledare för kyrkan i Jerusalem. Han kastades från sydöstra tornet av templet (över 30 meter högt) när han vägrade att förneka sin tro på Kristus. När de upptäckte att han överlevde fallet, slog hans fiender Jakob till döds med en klubba. Detta tros vara samma höga plats dit Satan tog Jesus för att fresta honom.

Bartolomeus, även känd som Natanael var missionär till Asien. Han vittnade i dagens Turkiet och blev martyr i Armenien på grund av sin predikan, flådd till döds med hjälp av en piska. Andreas korsfästes på ett x-format kors i Grekland. Efter att ha piskats hårt av sju soldater, band de hans kropp till korset med rep för att förlänga hans dödskamp. Hans anhängare vittnade om att när han leddes mot korset, hälsade Andreas dem med följande ord: "Jag har länge önskat och väntat på denna härliga stund. Korset helgades genom att Kristi kropp hängde på det." Han fortsatte att predika för sina plågoandar i två dagar tills han dog. Aposteln Thomas spetsades på ett spjut i Indien under en av sina missionsresor för att upprätta kyrkan. Matthias, aposteln vald att ersätta förrädaren Judas Iskariot, stenades och halshöggs sedan. Aposteln Paulus torterades och halshöggs sedan av den onde kejsaren Nero i Rom 67 e.Kr. Det finns berättelser när det gäller de andra apostlarna också, men ingen med några tillförlitliga historiska eller traditionella stöd.

Det är inte så viktigt hur apostlarna dog. Vad som är viktigt är det faktum att de alla var beredda att dö för sin tro. Om Jesus inte hade uppstått, skulle lärjungarna ha känt till det. Folk dör inte för något de vet är en lögn. Det faktum att alla apostlarna var villiga att dö, ofta en plågsam död, och vägra att avsäga sig sin tro på Kristus, är ett stort bevis på att de verkligen hade bevittnat Jesu Kristi uppståndelse.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Skriver Bibeln om apostlarnas död? Hur dog apostlarna?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries