settings icon
share icon
Fråga

Varför inte begå självmord? Vad för anledningar ger bibeln till varför jag inte ska begå självmord?

Svar


Mitt hjärta går till dem som tänker på att ta slut på sina liv genom självmord. Om det är du just nu, kanske många känslor som hopplöshet och förtvivlan finns hos dig. Det känns kanske som att du är i det djupaste hål, och du tvivlar på att det finns en stråle av hopp som kan bli göra saker bättre. Ingen verkar att bryr sig eller förstå var du kommer ifrån. Livet är bara inte värt att leva… eller är det?

Frågor som kom till mig när jag var i ett känslomässigt hål kunde vara, "Kan det här någonsin vara Guds vilja, som skapat mig?” “Är Gud för liten för att kunna hjälpa mig?” “Är mina problem för stora för Honom?”

Jag är glad att berätta att om du vill ta några minuter angående att låta Gud verkligen vara Gud i ditt liv just nu. Han kommer att bevisa hur stor Han verkligen är! "Ty ingenting är omöjligt för Gud” (Lukasevangeliet 1:37). Det är kanske ärr från ditt förflutna som gör ont och som har resulterat i en överväldigande känsla av förkastelse eller övergivenhet. Det kan leda till självömkan, vrede, ilska, bitterhet, osunda rädslor, etc., som har orsakat problem i någon av dina mest betydelsefulla relationer. Hursomhelst, självmord skulle vara det enda förödande sättet för dina älskade du aldrig menade att skada; att få känslomässiga ärr som de måste hantera resten av deras liv.

Varför ska du inte begå självmord? Vännen, det spelar inte roll hur dåligt saker i ditt liv är, det finns en kärlekens Gud som väntar på att du ska låta Honom leda dig genom din tunnel i förtvivlan, och ut in i Hans underbara ljus. Han är ditt säkra hopp. Hans namn är Jesus.

Den här Jesus, den syndfria Gudens son, identifierar sig med dig i förkastelsen och förödmjukelse. Profeten Jesaja skrev, "Som en späd planta växte han upp inför oss, som ett rotskott ur torr mark. Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss. Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. Han var föraktad, utan värde i våra ögon. Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad. Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot. Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom” (Jesaja 53:2-6).

Vänner, allt som denna Jesus Kristus förser oss med är att vi ska få våra synder förlåtna! Vilken skuld som du bär med dig, kommer Han att förlåta om du är du i ödmjukhet ångrar dig (vänd bort från dina synder till Gud). "Ropa till mig när du är i nöd, jag skall rädda dig, och du skall ära mig” (Psaltaren 50:15). Ingenting som du har gjort är för svårt för Jesus att förlåta, några av Hans utvalda tjänare i bibeln begick stora synder, som att mörda (Mose), äktenskapsbrott (Kund David), fysisk och psykisk misshandel (Aposteln Paulus). Ändå gick de förlåtelse och ett nytt överflödigt liv med Herren. ”Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd” (Psaltaren 51:4). ”Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit” (2 Korintierbrevet 5:17).

Varför ska du inte begå självmord? Vännen, Gud står redo att vända det som är ”sönder”… livet du har nu, som du vill sluta med att begå självmord. Profeten Jesaja skrev: ” Herren Guds ande fyller mig, ty Herren har smort mig. Han har sänt mig att frambära glädjebud till de betryckta och ge de förkrossade bot, att förkunna frihet för de fångna, befrielse för de fjättrade, att förkunna ett nådens år från Herren, en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla som sörjer och ge de sörjande i Sion huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i stället för sorgdräkt, lovsång i stället för modlöshet. De skall kallas ”rättfärdighetens träd”, som Herren planterat för att visa sin härlighet” (Jesaja 61:1-3).

Kom till Jesus, och låt Honom återlämna din glädje och användbarhet när du litar på Honom att Han börjar ett nytt arbete i ditt liv. ”Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Jag skall visa syndarna dina vägar, så att de vänder åter till dig. Skydda mig mot blodsdåd, Gud, min räddare. Då skall jag jubla över din trofasthet. Herre, öppna min mun, jag vill sjunga ditt lov (Psaltaren 51:12, 15-17).

Vill du ta emot Herren som din Frälsare och Herde? Han vill leda dina tankar och steg, en dag i taget genom Hans ord, bibeln. ”Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig” (Psaltaren 32:8). ”En skatt som ger räddning är vishet och insikt, gudsfruktan är hans rikedom” (Jesaja 33:6). I Kristus kommer du fortfarande ha en kamp, men nu kommer du ha HOPP. Han är ”en verklig vän är mer tillgiven än en bror” (Ordspråksboken 18:24). Låt nåden från Jesus Kristus vara med dig i timmes beslut.

Om du längtar efter att lita på Jesus Kristus som din Frälsare, säg de här orden i ditt hjärta till Gud. ”Gud, Jag behöver dig i mitt liv. Snälla förlåt mig för allt som jag har gjort. Jag sätter min tilltro på Jesus Kristus och tror att Han är min Frälsare. Rena mig, hela mig, och återinför glädje i livet. Tack för din kärlek till mig och Jesu död på min bekostnad.”

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Varför inte begå självmord? Vad för anledningar ger bibeln till varför jag inte ska begå självmord?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries