Är Jesus enda vägen till himmeln?




Fråga: Är Jesus enda vägen till himmeln?

Svar:
“Jag är I grunden en bra människa, så jag kommer till himmeln.” “Okej, jag gör en del dåliga saker, men fler bra saker, jag kommer till himmeln.” “Gud kommer inte att skicka mig till helvetet bara för att jag inte lever som det står i bibeln. Tiderna har förändrats!” “Bara riktigt hemska människor som antastare och mördare går till helvetet."

De här är alla vanliga rationella argument bland många människor, men sanningen är, de är alla lögner. Satan, regeraren över världen, planterar de här tankarna i våra huvuden. Han, och alla som följer hans vägar är en fiende till Gud (1 Petrusbrev 5:8). Satan förklär sig gärna som god (2 Korintierbrevet 11:14), men han har kontroll över alla tankar som inte tillhör Gud. “Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild” (2 Korintierbrevet 4:4).

Det är en lögn att tro att Gud inte bryr sig om små synder, och att helvetet är reserverat för “hemska människor”. All synd separerar oss från Gud, även en “liten vit lögn”. Alla har syndat, och ingen är god nog för att komma till i himmeln på egen hand (Romarbrevet 3:23). Att komma till himmeln är inte baserat på om vi är bra eller dåliga, vi kommer alla att förlora i så fall. “Men om det var av nåd var det inte för gärningars skull — då vore nåden inte nåd” (Romarbrevet 11:6). Vi kan inte göra något tillräckligt gott för att förtjäna en plats i himmeln (Titus 3:5).

“Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den” (Matteusevangeliet 7:13). Även om alla lever ett liv med synd, och att lita på Gud inte är så populärt, kommer inte Gud att blunda för det. “Den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor” (Efesierbrevet 2:2).

När Gud skapade jorden, var den perfekt. Allting var gott. Sen skapade han Adam och Eva, och gav dem deras egna fria vilja, så att de kunde ha valet att följa och lyda Gud eller inte. Men Adam och Eva, de första människorna Gud skapade, frestades av Satan att gå emot Gud, och de syndade. Detta separerade dem (och alla som kom efter dem, inklusive oss) från att ha möjligheten till en nära relation med Gud. Han är perfekt och tål inte synd. Som syndare kunde vi inte klara det på egen hand. Så, Gud gjorde en väg så att vi kan komma till Honom i himmeln. “Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv” (Johannesevangeliet 3:16). “Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre” (Romarbrevet 6:23). Jesus föddes så att Han kunde undervisa oss om vägen och dö för våra synder så att vi inte behövde det. Tre dagar efter Hans död, uppstod Han från graven (Romarbrevet 4:25), och bevisade att han vunnit seger över döden. Han förenade gapet mellan Gud och människan så att vi kan ha en personlig relation med Honom om vi tror.

“Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus” (Johannesevangeliet 17:3). De flesta tror på Gud, även Satan gör det. Men för att ta emot frälsningen, måste vi vända om till Gud, ha en personlig relation med Gud, vända om från vår egen synd och följa Honom. Vi måste lita på Jesus med allt vi har och gör. “En rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad” (Romarbrevet 3:22). Bibeln undervisar att det inte finns någon annan väg till frälsning än genom Kristus. Jesus säger i Johannesevangeliet 14:6, “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Jesus är den enda vägen till frälsning för att Han är den enda som kan betala syndens straff (Romarbrevet 6:23). Ingen annan religion lär djupet eller hur allvarligt det är med synd och dens konsekvens. Ingen annan religion erbjuder en oändlig betalning av synden som bara Jesus Kristus kunde rädda oss från. Ingen annan “religiös grundare” var Gud men blev människa (Johannesevangeliet 1:1,14) – den enda vägen är en oändlig skuld som är betald. Jesus var tvungen att vara Gud så Han kunde betala vår skuld. Jesus var tvungen att vara en man för att kunna dö. Frälsningen är tillgänglig endast genom tro på Jesus Kristus! “Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss” (Apostlagärningarna 4:12).

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.


Återvänd till den svenska hemsidan

Är Jesus enda vägen till himmeln?