settings icon
share icon
Fråga

Hur kan vi känna igen Guds röst?

Svar


Denna fråga har ställts av otaliga människor genom tiderna. Samuel hörde Guds röst, men kände inte igen den förrän han instruerades av Eli (1 Samuelsboken 3:1-10). Gideon hade en konkret uppenbarelse från Gud, och han tvivlade fortfarande på vad han hade hört till den grad att han bad om ett tecken, inte bara en gång, utan tre gånger (Domarboken 6:17-22, 36-40).

När vi vill höra Guds röst, hur kan vi då veta att han är den som talar? Först och främst har vi något som Gideon och Samuel inte hade. Vi har hela Bibeln, Guds inspirerade Ord, att läsa, studera och begrunda. "Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, för att en gudsmänniska ska bli fullt färdig, väl rustad till allt gott verk." (2 Timoteusbrevet 3:16-17).

När vi har en fråga om ett visst ämne eller beslut i våra liv, bör vi undersöka vad Bibeln har att säga om det. Gud kommer aldrig att leda oss i motsats till vad han har undervisat i sitt ord (Titusbrevet 1:2).

För att höra Guds röst måste vi tillhöra Gud. Jesus sade, "Mina får hör min röst, och jag känner dem, och de följer mig." (Johannes 10:27). De som hör Guds röst är de som tillhör honom—de som har räddats av hans nåd genom tro på Herren Jesus. Dessa är fåren som hör och känner igen hans röst, eftersom de känner honom som sin herde. För att känna igen Guds röst, måste vi tillhöra honom.

Vi hör hans röst när vi tillbringar tid i bibelstudium, bön och stilla betraktelse av hans ord. Ju mer tid vi tillbringar med Gud och hans ord ju lättare blir det att känna igen hans röst och hans ledning i våra liv. Anställda på en bank är utbildade för att känna igen förfalskningar genom att studera äkta pengar så noggrant att det är lätt att upptäcka en bluff. Vi bör vara så förtrogna med Guds ord att när vi hör någon tala osanning eller nonsens ska det vara tydligt att det inte är från Gud.

Även fast Gud kan tala hörbart till människor även i dag, talar han i första hand genom sitt skrivna ord.

Ibland kan Guds ledning komma genom den helige Ande, genom våra samveten, genom omständigheter och genom uppmaningar från andra människor. Genom att jämföra det vi hör med Skriftens sanningar, kan vi lära oss att känna igen Guds röst.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan vi känna igen Guds röst?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries