settings icon
share icon

Nahumin kirja

Kirjoittaja: Jakeessa 1:1 kirjan kirjoittaja kertoo olevansa elkosilainen Nahum (hepreankielessä nimi merkitsee "lohduttajaa"). Tuon kaupungin sijainnista on monia olettamuksia, mutta kukaan ei ole siitä täysin varma. Yhden teorian mukaan kaupunki tunnettiin myöhemmin nimeltä Kapernaum, joka sijaitsi Galilean järven rannalla ja jonka nimi merkitsee Nahumin kylää.

Kirjoitusajankohta: Kirjasta tietämämme vähäisen tiedon perusteella voimme arvioida sen olleen kirjoitetun vuosien 663 ja 612 eKr. välillä. Kirjassa kuvatut kaksi tapahtumaa johtavat meidät päättelemään näin. Ensimmäiseksi, Nahum mainitsee assyrialaisten valloittaneen Theban kaupungin Egyptissä. Hän käyttää mennyttä aikamuotoa, joten se oli jo tapahtunut (663 eKr.). Toiseksi, Nahumin loput profetiat toteutuivat vuonna 612 eKr.

Kirjan tarkoitus: Nahum ei kirjoittanut kirjaansa varoituksena tai kehotuksena parannukseen niniveläisille. Jumala oli lähettänyt heille profeetta Joonaan 150 vuotta aikaisemmin ja oli silloin luvannut, mitä heille tapahtuisi, jos he jatkaisivat elämäänsä pahoine tapoineen. Joonan aikakauden niniveläiset olivat tehneet parannuksen, mutta Nahumin aikalaiset elivät yhtä huonosti, jos eivät huonommin, kuin mikä aiemmin oli ollut asianlaita. Assyrialaiset olivat tulleet uskomattoman julmiksi valtauksissaan (mm. keihästäen uhrejaan seipäisiin ja levittäen heidän nahkojaan telttojensa seinille). Nyt Nahum julisti Juudan asukkaille, että heidän ei ollut syytä vaipua epätoivoon, koska Jumala oli langettanut tuomion assyrialaisille ja pian he saisivat ansionsa mukaan.

Tärkeimmät jakeet:
Nahum 1:7, “Hyvä on Herra, turvapaikka hädän päivänä, hän tuntee ne, jotka luottavat häneen."

Nahum 1:14a, "Näin on Herra päättänyt sinusta, Ninive: Et saa nimellesi enää jälkeläisiä."

Nahum 2:1a, “Katso, vuorilta lähestyvät ilosanoman tuojan askelet! Hän kuuluttaa: rauha on tullut." Lue myös Jesaja 52:7 ja Room. 10:15.

Nahum 2:114a, 'Katso, minä käännyn sinua vastaan, sanoo Herra Sebaot.”

Nahum 3:19, “Tuhosi on peruuttamaton, vammasi parantumaton. Kun kansat kuulevat, kuinka sinun on käynyt, kaikki lyövät ilosta käsiään yhteen. Ketä ei olisi kohdannut sinun ainainen pahuutesi?"

Lyhyt yhteenveto: Ninive oli aikoinaan vastannut Joonan saarnaukseen ja kääntynyt pahoilta teiltään palvelemaan Herraa Jumalaa Jehovaa. 150 vuotta myöhemmin Ninive oli palannut epäjumalanpalvelukseen, välivaltaan ja ylimielisyyteen (Nahum 3:1-4). Jälleen kerran Jumala lähettää yhden profeetoistaan Niniveen julistamaan kaupunkia odottavaa tuhoa ja kehottamaan sitä parannukseen. Valitettavasti niniveläiset eivät kuunnelleet Nahumin varoituksia ja kaupunki joutui Babylonian hallintaan.

Ennakoinnit: Paavali toistaa Nahumin 1:15 kirjeessään roomalaisille (Room. 10:15) koskien Messiasta, hänen ja apostolien tekemää työtä. Se voidaan liittää myös kenen tahansa evankeliumia eteenpäin vievän työhön, jonka tehtävänä on julistaa "rauhan evankeliumia". Jumala on tehnyt rauhan syntisten kanssa Kristuksen veren kautta ja antanut omilleen rauhan, joka "ylittää kaiken ymmärryksen" (Fil. 4:7). Saarnaajien tehtävänä on myös "levittää ilosanomaa", johon kuuluvat sopiminen, vanhurskaus, anteeksianto, elämä ja iankaikkinen pelastus Kristuksessa. Tällaisen evankeliumin ja uutisten julistaminen toden totta saa ilosanoman tuojan askeleet kauniiksi. Ilmaisussa on kyse muita kohtaan juoksevasta, joka on intoa ja iloa täynnä julistamaan hyviä uutisia.

Käytännön sovellutus: Jumala on kärsivällinen ja hidas vihastumaan. Hän antaa kaikille kansoille aikaa ottaa hänet Herrakseen. Mutta häntä ei sovi pilkata. Aina kun kansakunta kääntyy hänestä pois palvelemaan omia tarkoitusperiään, hän ottaa tuomion käyttöön. Noin 220 vuotta sitten Yhdysvallat perustettiin käyttäen Raamatun periaatteina ohjenuorana. Viimeisen 50 vuoden aikana tilanne on muuttunut ja tilanne pahentuu päivittäin ja kansakunta kulkee vastakkaiseen suuntaan. Kristittyinä meidän ja kaikkien maiden kansalaisten on puolustettava raamatullisia totuuksia, sillä ainoastaan niissä on kunkin maan toivo.

English



Vanhan testamentin yleiskatsaus



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Nahumin kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries