settings icon
share icon
Kysymys

Onko ihmisillä täysin vapaa tahto?

Vastaus


Jos tarkoitamme "vapaalla tahdolla", että Jumala on antanut ihmisille mahdollisuuden tehdä kohtaloonsa vaikuttavia aitoja päätöksiä, silloin vastaamme ihmisillä olevan vapaan tahdon. Maailman tämän hetkinen synnillinen tila on suora seuraus Aadamin ja Eevan tekemistä valinnoista. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja siihen liittyy kyky tehdä valintoja.

Vapaa valinta ei kuitenkaan merkitse, että ihmiskunta voi tehdä mitä hyvänsä. Meidän valintamme ovat mahdollisuuksiemme rajoissa. Voimme esimerkiksi valita haluammeko kävellä sillan yli vai emme; emme kuitenkaan voi valita lentää sillan ylitse, sillä se ei ole kykyjemme rajoissa. Samalla tavoin emme voi valita tekevämme itsemme vanhurskaiksi, sillä syntinen luontomme estää meitä pyyhkimästä pois syyllisyyttämme (Room. 3:23). Olemuksemme rajoittaa vapaata tahtoamme.

Tämä rajoittuneisuus ei kuitenkaan vähennä vastuutamme. Raamattu opettaa hyvin selkeästi, että meillä ei ole ainoastaan kyky valita, mutta myös vastuu valita viisaasti. Vanhan testamentin aikaan Jumala valitsi kanssakunnan (Israelin), mutta yksityiset henkilöt tuossa kansassa olivat silti vastuullisia olemaan kuuliaisia Jumalalle. Myös Israelin kansaan kuulumattomat saattoivat valita, uskoivatko he Jumalaan ja seurasivatko he hänen opetuksiaan (esim. Ruut ja Raahab).

Uudessa testamentissa meitä kehotetaan kerta toisensa jälkeen "tekemään parannus" ja "uskomaan" (Matt. 3:2; 4:17; Ap. t. 3:19; 1 Joh. 3:23). Jokainen kutsu parannuksen tekoon on kutsu valinnan tekemiseen. Käsky uskoa perustuu olettamukseen, että kuulija voi valita käskyn noudattamisen.

Jeesus nimesi epäuskoisten ongelman sanoessaan heille, "Mutta te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän" (Joh. 5:40). He olisivat tulleet, jos he olisivat halunneet tulla; heidän ongelmaan oli heidän kieltäytymisensä. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää." (Gal. 6:7), ja pelastuksen ulkopuolelle jättäytyneet "eivät voi puolustautua" (Room. 1:20-21).

Mutta kuinka synnin rajoittama ihminen voi koskaan valita hyvää? Jumalan armon ja voiman avulla vapaa tahto pystyy toimimaan ja valitsemaan pelastuksen (Joh. 15:16). Pyhä Henki toimii ihmisen tahdon välityksellä uudistaen hänet (Joh. 1:12-13) ja tekee hänestä uuden luomuksen," joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää" (Ef. 4:24). Pelastus on Jumalan teko. Kuitenkin samanaikaisesti meidän motiivimme, halumme ja toimintamme ovat vapaaehtoisia, jonka vuoksi me olemme niistä vastuullisia.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko ihmisillä täysin vapaa tahto?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries