settings icon
share icon
Kysymys

Kuinka voin varmistua siitä, että rukoilen Jumalan tahdon mukaisesti?

Vastaus


Meidän ja kaikkien ihmisten päämääränä pitäisi olla kunnian tuottaminen Jumalalle (1. Kor. 10:31) ja tähän sisältyy rukoileminen hänen tahtonsa mukaisesti. Ensimmäiseksi, meidän on pyydettävä viisautta. Jaakob 1:15 opettaa meitä, "Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan." Viisautta anoessamme meidän on luotettava, että Jumala haluaa vastata rukouksiimme: "Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne" (Jaakob 1:6; lue myös Mark. 11:24). Jumalan tahdon mukaiseen rukoilemiseen kuuluu viisauden pyytäminen (Jumalan tahdon tietäminen) ja uskossa pyytäminen (luottamus Jumalan tahtoon).

Seuraavassa on esitetty seitsemän raamatullista neuvoa, kuinka uskovan tulee rukoilla Jumalan tahdon mukaisesti:

1) Rukoile sellaisten asioiden eteen, joiden edestä Raamattu kehottaa meitä rukoilemaan. Meitä kehotetaan rukoilemaan vihollistemme edestä (Matt. 5:44); että Jumala lähettäisi lähetyssaarnaajia (Luuk. 10:2); että välttyisimme kiusauksilta (Matt. 26:41); saarnaajien ja pastoreiden edestä (Kol. 4:3; 2. Tess. 3:1); esivallan puolesta (1. Tim. 2:1-3); kärsivien edestä (Jaak. 5:13); ja muiden uskovien parantumisen puolesta (Jaak. 5:16). Kun rukoilemme Jumalan ohjeiden mukaan, voimme olla varmoja siitä, että rukoilemme hänen tahtonsa mukaan.

2) Seuraa Raamatun hurskaiden henkilöiden rukousesimerkkejä. Paavali rukoili Israelin pelastumisen puolesta (Room. 10:1). Daavid rukoili armon ja anteeksiannon saamiseksi tehtyään syntiä (Ps. 51:1-2). Varhaisseurakunta rukoili rohkeutta todistamiseen (Ap. t. 4:29). Nämä olivat Jumalan tahdon mukaisia rukouksia ja samoin ovat samankaltaiset rukoukset tänään. Paavalin ja alkuseurakunnan tavoin meidän pitäisi jatkuvasti rukoilla muiden pelastuksen edestä. Daavidin esimerkkiä seuraten meidän on oltava tietoisia synneistämme ja pyydettävä Jumalalta anteeksiantoa, jotta ne eivät huononna keskinäistä suhdettamme ja haittaa rukouksiamme.

3) Rukoile oikealla motivaatiolla. Itsekkäät motiivit eivät saa Jumalan siunausta. "Ja vaikka pyydätte, te ette saa, koska pyydätte väärässä tarkoituksessa, kuluttaaksenne kaiken mielihaluissanne" (Jaak. 4:3). Meidän ei pitäisi rukoilla kullatuin sanoin, joita muut ihastelevat pitäen meitä "hengellisinä", vaan yksityisesti ja muilta salassa, jotta taivaallinen Isämme kuulisi meitä salassa ja palkitsisi meidät avoimesti (Matt. 6:5-6).

4) Rukoile anteeksiantavaisella mielellä (Mark. 11:25). Katkera, vihainen ja kostonhimoinen asenne toisia kohtaan estää sydäntämme rukoilemasta Jumalalle alistuneena. Samoin kuin meitä kehotetaan sopimaan riitamme lähimmäisemme kanssa ennen Jumalalle uhraamista (Matt. 5:23-24), Jumalakaan ei halua meidän rukouksiamme ennen kuin olemme sovussa muiden kristittyjen kanssa.

5) Rukoile kiittäen (Kol. 4:2; Fil. 4:6-7). Meillä on aina syitä kiitollisuuteen huolimatta siitä, kuinka paljon mielestämme kärsimme tai koemme puutetta. Kaikkein kurjimmassakin tilanteessa olevalla henkilöllä, joka on matkalla Jumalan luo taivaaseen, on syytä olla kiitollinen Jumalalle.

6) Rukoile hellittämättömästi (Luuk. 18:1; 1 Tess. 5:17). Meidän pitää olla sisukkaita rukouksessa, eikä antaa periksi, vaikka emme saa välitöntä vastausta. Osana Jumalan tahdon mukaiseen rukoukseen kuuluu hänen vastauksensa hyväksyminen, on se sitten myönteinen, kielteinen tai odottava ja jatkaa rukoilemista.

7) Luota Jumalan Henkeen rukoillessasi. Tämä on voimallinen totuus. "Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta" (Room. 8:26-27). Henki auttaa meitä rukoilemaan. Jopa kaikkein vaikeimpina aikoina, kun tunnemme olemaan täysin kykenemättömiä rukoilemaan, voimme lohduttautua tietämällä, että Pyhä Henki itse asiassa rukoilee edestämme! Meidän Jumalamme on ihmeellinen!

Voimme lohduttautua tällä, kun pyrimme elämään Hengen emmekä lihan mukaan. Voimme luottaa siihen, että Pyhä Henki esittää rukouksemme Isälle hänen tahtonsa mukaisesti ja oikealla ajoituksella ja että kaikki yhdessä koituu meidän parhaaksemme (Room. 8:28).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuinka voin varmistua siitä, että rukoilen Jumalan tahdon mukaisesti?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries