settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on polyteismi?

Vastaus


Polyteismi on usko moniin jumaliin. Kreikan kielen sana "poly" merkitsee "monta" ja sana "teismi" merkitsee "Jumalaa". Polyteismi on kenties ollut suosituin jumalakäsitys ihmiskunnan historiassa. Parhaimmat esimerkit siitä löytyvät muinaisista Kreikan ja Rooman mytologiasta (Zeus, Apollos, Afroditus, Poseidon, jne.). Nykyajan selkein esimerkki polyteismistä on hindulaisuus, jossa on noin 300 miljoonaa jumalaa. On mielenkiintoista havaita, kuinka jopa polyteistisissä uskonnoissa yksi jumala on tyypillisesti muiden jumalien yläpuolella, esim. Zeus kreikkalaisessa mytologiassa ja Brahman hindulaisuudessa.

Joidenkin mielestä Vanhassa testamentissa opetetaan polyteismiä. Meidän on myönnettävä, että useissa jakeissa puhutaan "jumalista" (2. Moos. 20:3; 5. Moos. 10:17; 13:2; Ps.82:6; Daniel 2:47). Muinainen Israelin kansa ymmärsi, että on vain yksi oikea Jumala, mutta usein he eivät eläneet uskonsa mukaisesti, vaan sortuivat epäjumalanpalvontaan ja muiden maiden jumalien palvomiseen. Miten meidän on ymmärrettävä tämä ja muut moniin jumaliin viittaavat jakeet? On tärkeää huomata, että heprean elohim-sana voi viitata yhteen oikeaan Jumalaan, vääriin jumaliin tai idoleihin. Se on siinä suhteessa rinnastettavissa suomenkielen sanaan "jumala".

Jonkin kuvaaminen "jumalana" ei tarkoita, että kyseessä on oikea jumalolento. Suurin osa Vanhan testamentin jumalia käsittelevistä jakeista liittyy epäjumaliin. Niiden väitetään olevan jumalia, mutta ne eivät ole. Tämä on tiivistetty 2. Kun. 19:18: "...ja heittäneet tuleen niiden jumalat. Mutta ne eivät olleetkaan oikeita jumalia, vaan ihmiskätten työtä, puuta ja kiveä, ja niin he saattoivat tuhota ne." Huomaa kuinka Ps. 82:6 kertoo meille, "Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!"

Raamattu opettaa selkeästi polyteismiä vastaan. 5. Moos. 6:4 valistaa meitä sanoin, "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin." Ps. 96:5 kuuluu, "Eivät ole jumalia toisten kansojen jumalat, mutta Herra on taivaitten luoja." Jaakob 2:19 toistaa saman sanoman, "Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat." On vain yksi Jumala. On epäjumalia ja niitä, joiden kuvitellaan olevan jumalia, mutta on vain yksi Jumala.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on polyteismi?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries