settings icon
share icon
Kysymys

Olen juuri alkanut uskoa Jeesukseen…mitä minun nyt pitäisi tehdä?


Olen juuri alkanut uskoa Jeesukseen…mitä minun nyt pitäisi tehdä?

Onneksi olkoon! Olet tehnyt elämää mullistavan ratkaisun! Nyt ehkä kyselet: “Mitäs nyt sitten? Miten aloitan vaellukseni Jumalan kanssa?” Seuraavat viisi kohtaa antavat sinulle opastusta Raamatusta. Kun sinulla tulee kysyttävää matkasi varrella, poikkea https://www.gotquestions.org/Suomi – sivustolla.

1. Varmistu siitä, että ymmärrät mistä pelastuksessa on kyse.

1 Joh. 5:13 kertoo meille: “Tämän kaiken olen kirjoittanut teille, Jumalan Poikaan uskoville, jotta tietäisitte, että teillä on iankaikkinen elämä.” Jumala haluaa meidän ymmärtävän, mitä pelastus on. Jumala haluaa, että olemme varmoja pelastuksestamme. Käydäänpä lyhyesti läpi pelastuksen ydinkohdat:

(a) Kaikki ovat tehneet syntiä. Me olemme kaikki tehneet asioita, jotka ovat Jumalasta vastenmielisiä (Room. 3:23).

(b) Syntimme takia olemme ansainneet rangaistuksen, joka on ikuinen ero Jumalasta (Room. 6:23).

(c) Jeesus kuoli ristillä kärsiäkseen rangaistuksen meidän synneistämme (Room. 5:8; 2 Kor. 5:21). Jeesus kuoli meidän puolestamme ja kärsi rangaistuksen, jonka me olisimme ansainneet. Jeesuksen ylösnousemus osoitti, että Hänen kuolemansa riitti sovittamaan syntimme.

(d) Jumala lahjoittaa anteeksiantamuksen ja pelastuksen kaikille, jotka uskovat Jeesukseen – ja luottavat siihen, että Hänen kuolemansa sovittaa meidän syntimme (Joh. 3:16; Room. 5:1; Room. 8:1).

Tässä on pelastuksen sanoma! Jos uskot Jeesukseen Pelastajanasi, olet pelastunut! Kaikki syntisi on annettu anteeksi, ja Jumala lupaa, ettei ikinä jätä tai hylkää sinua (Room. 8:38-39; Matt. 28:20). Muista, pelastuksesi on varma Jeesuksessa Kristuksessa (Joh. 10:28-29). Jos luotat yksin Jeesukseen Pelastajanasi, voit olla varma siitä, että saat viettää iankaikkisuuden Jumalan luona taivaassa!

2. Etsi hyvä seurakunta, joka opettaa Raamattua.

Älä ajattele seurakuntaa kirkkorakennuksena. Seurakunnan muodostavat ihmiset. On erittäin tärkeää, että Jeesukseen Kristukseen uskovat kokoontuvat yhdessä. Se on yksi seurakunnan perustehtävistä. Nyt kun olet tullut uskoon, kehotamme painokkaasti sinua etsimään Raamattuun uskovan seurakunnan asuinpaikkakunnaltasi ja puhumaan sen pastorille. Kerro hänelle, että olet juuri tullut uskoon.

Seurakunnan toinen tehtävä on opettaa Raamattua. Voit oppia soveltamaan Jumalan ohjeita omaan elämääsi. Raamatun ymmärtäminen on avain menestykselliseen ja voimalliseen kristittynä elämiseen. 2 Tim. 3:16-17 sanoo: “Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”

Seurakunnan kolmas tehtävä on ylistäminen. Ylistäminen on Jumalan kiittämistä kaikesta siitä, mitä Hän on tehnyt! Jumala on pelastanut meidät. Jumala rakastaa meitä. Jumala pitää meistä huolta. Jumala ohjaa ja johdattaa meitä. Kuinka voisimme olla kiittämättä Häntä? Jumala on pyhä, oikeudenmukainen, rakastava, lempeä ja täynnä armoa. Ilm. 4:11 julistaa: “Herra, meidän Jumalamme! Sinä olet arvollinen saamaan ylistyksen, kunnian ja vallan, sillä sinä olet luonut kaiken. Kaikki, mikä on olemassa, on sinun tahdostasi luotu.”

3. Varaa päivittäin aikaa keskittyä Jumalaan.

Meidän on erittäin tärkeää viettää joka päivä aikaa Jumalaan keskittyen. Jotkut kutsuvat sitä “hartaushetkeksi”. Toiset taas sanovat sitä “hiljentymiseksi”, koska silloin hiljennymme Jumalan edessä. Jotkut varaavat aikaa mieluummin aamulla, toiset illalla. Sillä ei ole merkitystä, miksi sinä tätä aikaa kutsut tai milloin sen teet. Tärkeintä on, että vietät säännöllisesti aikaa Jumalan kanssa. Mitä tähän Jumalan kanssa vietettävään aikaan sisältyy?

(a) Rukous. Rukous on yksinkertaisesti puhetta Jumalalle. Kerro Jumalalle huolistasi ja ongelmistasi. Pyydä Jumalaa antamaan sinulle viisautta ja johdatusta. Pyydä Jumalaa täyttämään tarpeesi. Kerro Jumalalle, kuinka paljon rakastat Häntä ja kuinka paljon arvostat sitä kaikkea, mitä Hän tekee sinulle. Tätä on rukous.

(b) Raamatun lukeminen. Sen lisäksi että saat Raamatun opetusta seurakunnan kokouksissa ja/tai raamattupiirissä, sinun tulee lukea Raamattua myös itseksesi. Raamattu sisältää kaiken mitä sinun pitää tietää, että voisit elää menestyksellistä kristityn elämää. Se sisältää Jumalan ohjeita siitä, miten tehdä viisaita ratkaisuja, miten tietää Jumalan tahto, miten palvella toisia ja miten kasvaa hengellisesti. Raamattu on meille Jumalan Sanaa. Raamattu on pohjimmiltaan Jumalan ohjekirja siitä, miten voimme elää elämämme tavalla, joka on mieluista Hänelle ja mielekästä meille.

4. Luo suhteita ihmisiin, jotka voivat auttaa sinua hengellisesti.

1 Kor. 15:33 sanoo: “Älkää eksykö! ‘Huono seura hyvät tavat turmelee.’” Raamattu on täynnä varoituksia siitä, millainen vaikutus “huonoilla” ihmisillä voi olla meihin. Jos vietämme aikaa niiden seurassa, jotka osallistuvat synnilliseen toimintaan, joudumme kiusaukseen osallistua niihin itsekin. Meitä lähellä olevien ihmisten olemus “hankautuu” meihin. Siksi on niin tärkeää, että ympärillämme on ihmisiä, jotka rakastavat Herraa ja ovat sitoutuneita Häneen.

Yritä löytää yksi tai kaksi ystävää, ehkäpä omasta seurakunnastasi, jotka voivat auttaa ja rohkaista sinua (Hepr. 3:13; 10:24). Pyydä ystäviäsi pitämään sinua tilivelvollisena Jumala-suhteesi, hiljentymisesi ja toimintasi suhteen. Kysy, voitko tehdä samoin heille. Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitää luopua kaikista niistä ystävistäsi, jotka eivät tunne Herraa Jeesusta Pelastajanaan. Ole edelleen heidän ystävänsä ja rakasta heitä. Anna heidän kuitenkin tietää, että Jeesus on muuttanut elämäsi, etkä voi enää tehdä kaikkea mitä ennen teit. Pyydä Jumalaa antamaan sinulle tilaisuuksia kertoa Jeesuksesta ystävillesi.

5. Mene kasteelle.

Monet ihmiset ymmärtävät kasteen väärin. Raamatussa sana “kastaa” tarkoittaa veteen upottamista. Kaste on raamatullinen tapa tunnustaa julkisesti uskosi Kristukseen ja päätöksesi seurata Häntä. Veteen upottautuminen kuvaa Kristuksen kanssa haudatuksi tulemista. Vedestä ylös nouseminen kuvaa Kristuksen nousemista kuolleista. Kasteen ottaminen on samastumista Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen (Room. 6:3-4).

Kaste ei pelasta sinua. Kaste ei pese pois syntejäsi. Kaste on yksinkertaisesti kuuliaisuuden merkki, julkinen julistus, että uskot yksin Kristukseen Pelastajana. Kaste on tärkeä, koska otat kuuliaisuuden askeleen – tunnustat julkisesti uskosi Kristukseen ja sitoumuksesi Häneen. Jos olet valmis ottamaan kasteen, sinun tulisi ottaa yhteyttä uskoon tulleita ihmisiä kastavan seurakunnan pastoriin.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Olen juuri alkanut uskoa Jeesukseen…mitä minun nyt pitäisi tehdä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries