settings icon
share icon
Kysymys

Kuka on kristitty?

Vastaus


Sanakirjan mukaan kristitty on “henkilö, joka tunnustaa uskoa Jeesukseen Kristuksena tai uskoa Jeesuksen opetuksiin perustuvaan uskontoon.” Tämä on kyllä hyvä lähtökohta sen ymmärtämiselle, kuka on kristitty, mutta monien maallisten määritelmien tavoin tämäkään ei kunnolla kerro raamatullista totuutta siitä, mitä merkitsee olla kristitty. Sana ”kristitty” esiintyy Uudessa testamentissa kolme kertaa (Apt. 11:26; Apt. 26:28; 1 Piet. 4:16). Jeesuksen Kristuksen seuraajia kutsuttiin ensimmäisenä kristityiksi Antiokiassa (Apt. 11:26), koska heidän käytöksensä, toimintansa ja puheensa olivat kuin Kristuksen. Kirjaimellisesti sana ”kristitty” tarkoittaa “Kristuksen puolueeseen kuuluva” tai “Kristuksen seuraaja”.

Valitettavasti ajan myötä sana "kristitty" on menettänyt suuren osan merkityksestään, niin että sitä käytetään usein henkilöstä, joka on uskonnollinen tai jolla on korkeat moraalikäsitykset, sen sijaan että hän olisi todellinen uudestisyntynyt Jeesuksen Kristuksen seuraaja. Monet ihmiset, jotka eivät usko ja luota Jeesukseen Kristukseen pitävät itseään kristittyinä vain siksi, että he käyvät kirkossa tai asuvat "kristityssä" maassa. Mutta kirkossakäynti, huonompiosaisten auttaminen tai se, että olet kunnon ihminen, ei tee sinusta kristittyä. Kuten eräs evankelista kerran totesi: “Kirkossakäynti ei tee kenestäkään kristittyä yhtään sen enempää kuin autotalliin meneminen tekee kenestäkään autoa.” Seurakunnan jäsenyys, säännöllinen osallistuminen jumalanpalveluksiin ja lahjoitukset seurakunnan työhön eivät voi tehdä sinusta kristittyä.

Raamattu opettaa, että tekemämme hyvät työt eivät voi tehdä meitä Jumalalle kelpaaviksi. Tiitus 3:5 kertoo, että “hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.” Kristitty on siis joku, joka on syntynyt uudesti Jumalan vaikutuksesta (Joh. 3:3; Joh. 3:7; 1 Piet. 1:23) ja uskoo ja luottaa Jeesukseen Kristukseen. Ef. 2:8 sanoo: “ Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.”

Todellinen kristitty uskoo ja luottaa Jeesukseen Kristukseen ja siihen tosiasiaan, että Hän kuoli ristillä sovittaakseen synnit ja nousi ylös kolmantena päivänä. Joh. 1:12 kertoo: “Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.” Todellisen kristityn tuntomerkki on rakkaus toisia kohtaan ja kuuliaisuus Jumalan Sanalle (1 Joh. 2:4; 10). Todellinen kristitty on tosiaankin Jumalan lapsi, osa Jumalan todellista perhettä, ja hänelle on annettu uusi elämä Kristuksessa.

Oletko päättänyt ottaa Kristuksen vastaan sen perusteella, mitä olet lukenut näiltä sivuilta? Jos näin on, ole hyvä ja klikkaa alla olevaa ”Olen ottanut Kristuksen vastaan tänään” – painiketta.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuka on kristitty?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries