Mitä Raamattu opettaa kristityn velkaantumisesta? Pitäisikö kristityn ottaa tai antaa rahaa lainaksi?




Kysymys: Mitä Raamattu opettaa kristityn velkaantumisesta? Pitäisikö kristityn ottaa tai antaa rahaa lainaksi?

Vastaus:
Paavalin kehotus Room. 13:8 olla olematta muille velkaa muussa kuin rakkaudessa on vahva muistutus meille siitä, että Jumala ei pidä mistään velan muodoista, joita ei makseta takaisin ajallaan (katso myös Ps. 37:21). Mutta Raamattu ei kuitenkaan kiellä kaikkia velan muotoja. Raamattu varoittaa velasta ja ylistää velattomuutta, mutta ei kuitenkaan kiellä velkaantumista. Raamattu tuomitsee voimakkain sanoin sellaiset lainaajat, jotka hyväksikäyttävät heille velkaantuneita, mutta ei tuomitse velallista.

Jotkut suhtautuvat varauksella koron perimiseen lainasta, mutta Raamatussa todetaan moneen otteeseen kohtuullisen koron olevan paikallaan otettaessa tai annettaessa rahaa lainaksi (Sananl. 28:8; Matt. 25:27). Muinaisen Israelin laissa kiellettiin koron periminen yhden luokan lainoilta - köyhille annetuista lainoista (3. Moos. 25:35-38). Tällä lailla on monia sosiaalisia, taloudellisia ja hengellisiä seuraamuksia, joista erityisesti kaksi on mainitsemisen arvoisia. Ensimmäiseksi, laki todella pyrki auttamaan köyhiä sen sijaan, että se olisi huonontanut heidän tilaansa. Oli tarpeeksi ikävää, että he olivat vajonneet köyhyyteen ja heidän tilassaan avun pyytäminen saattaisi olla nöyryyttävää. Mutta jos he olisivat lainan takaisin maksamisen lisäksi joutuneet maksamaan pöyristyttävän korkeaa korkoa, se olisi huonontanut heidän tilaansa parantamisen sijaan.

Toiseksi, laki antoi meille tärkeän hengellisen opetuksen. Lainan antajan kannalta korottoman lainan antaminen köyhälle oli armollinen teko. Hän menetti rahan käytön mahdollisuuden lainatessaan sen köyhälle. Tämä on todellinen tapa osoittaa kiitollisuutta Jumalalle Hänen armostaan olla perimättä "korkoa" omalta kansaltaan kaikesta heille antamastaan hyvästä. Aivan samoin kuin Jumala armossaan johdatti israelilaiset pois Egyptistä aikana, jolloin he olivat pennittömiä orjia ja antoi heille oman maan (3. Moos. 25:38), samoin Hän odottaa heidän kohtelevan omia köyhiä maanmiehiään yhtä ystävällisesti.

Kristityt ovat samanlaisessa tilanteessa. Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus maksoivat meidän syntivelkamme Jumalalle. Nyt meillä on tilaisuus auttaa muita puutteessa olevia, erityisesti kristittyjä veljiämme, lainoilla, jotka eivät lisää heidän murheitaan. Jeesus jopa kertoi tällaista tilannetta käsittelevän vertauksen puhuessaan kahdesta velkaantuneesta palvelijasta ja anteeksiannosta (Matt. 18:23-35).

Raamattu ei suoranaisesti kiellä tai hyväksy rahan lainaamista. Raamatun viisaus opettaa meille, että velkaantuminen ei yleensä ole hyvä idea. Velka tekee meistä käytännössä lainan antajan orjia. Samanaikaisesti voimme todeta joissakin tilanteissa rahan lainaamisen olevan "välttämätön paha". Niin kauan kuin rahaa käsitellään viisaasti ja velan takaisin maksaminen on hallinnassa, kristitty voi ottaa kantaakseen velkataakan, jos se on ehdottoman välttämätöntä.


Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa kristityn velkaantumisesta? Pitäisikö kristityn ottaa tai antaa rahaa lainaksi?