settings icon
share icon
Kysymys

Voiko kristitty menettää pelastuksen?

Vastaus


Ennen tähän kysymykseen vastaamista, meidän on määriteltävä "kristitty". Kristitty ei ole henkilö, joka on rukoillut tietyn rukouksen, polvistunut alttarilla tai kasvanut kristillisessä perheessä. Vaikka kaikki edellä mainitut seikat saattavat kuulua kristilliseen elämänkokemukseen, mikään niistä ei tee sinusta "kristittyä". Kristitty on henkilö, joka on uskon kautta vastaanottanut ja laittanut luottamuksensa Kristukseen ainoana Pelastajanaan (Joh. 3:16; Ap. t. 16:31; Ef. 2:8-9).

Tämä määritelmä mielessämme kysymme uudestaan, voiko kristitty menettää pelastuksensa? Ehkä kaikkein paras tapa vastata tähän elintärkeään kysymykseen on tutkia, mitä Raamattu sanoo tapahtuvan pelastuksen hetkellä ja tarkastella sen jälkeen, mitä pelastuksen menettäminen sen valossa merkitsisi. Seuraavassa muutamia esimerkkejä:

Kristitty on uusi luomus. "Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!" (2. Kor. 5:17). Tämän jakeen mukaan henkilöstä tulle kokonaan uusi luomus sen seurauksena, kun hän on "Kristuksessa". Jos kristitty menettäisi pelastuksensa, silloin uusi luomus raukeaisi tyhjiin ja peruuntuisi.

Kristitty on lunastettu. "Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä" (1. Piet. 1:18-19). Sana "lunastettu" viittaa ostamiseen, hinnan maksamiseen. Jos kristitty menettäisi pelastuksensa, silloin itse Jumalan täytyisi mitätöidä Kristuksen kalliilla verellä maksettu ostos.

Kristitty on vanhurskautettu. "Koska meidät on siis ...(Room. 5:1). "Vanhurskauttaminen" merkitsee "oikeudenmukaiseksi julistamista". Kaikki Jeesuksen pelastajanaan vastaanottaneet on "julistettu oikeudenmukaisiksi" Jumalan toimesta. Jos kristitty menettäisi pelastuksensa, Jumalan täytyisi ottaa sanansa takaisin ja julistaa aiemmin oikeudenmukaisiksi julistetut väärämielisiksi.

Kristitylle on luvattu iankaikkinen elämä. “Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16). Iankaikkinen elämä on lupaus iankaikkisesta elämästä taivaassa Jumalan kanssa. Jumala lupaa, "Usko minuun ja sinä saat iankaikkisen elämän." Jotta uskova voisi menettää pelastuksensa, hänen iankaikkinen elämänsä pitäisi ottaa pois. Jos kristitylle luvataan iankaikkinen elämä, kuinka Jumala sitten voisi rikkoa lupauksensa ottamalla iankaikkisen elämän pois?

Kristitylle on luvattu kirkastuminen. "Mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut" (Room. 8:30). Kuten opimme aiemmin Room. 5:1, oikeudenmukaiseksi julistaminen tapahtuu pelastuksen hetkellä. Room. 8:30 mukaan kirkastaminen on luvattu kaikille Jumalan oikeudenmukaisiksi julistamille. Kirkastaminen merkitsee kristityn taivaassa saamaa täydellistä ylösnousemiskehoa. Jos kristitty menettäisi pelastuksensa, silloin Room. 8:30 olisi väärässä, koska Jumala ei voisi taata kirkastamista kaikille ennaltamääräämilleen, kutsutuilleen, ja oikeudenmukaisiksi julistamilleen.

Voisimme luetella monia muita pelastushetken tapahtumia. Mutta jo nämä muutamat esimerkit tekevät selväksi, että kristitty ei voi menettää pelastustaan. Kaikki Raamatun meitä koskevat lupaukset liittyen Jeesuksen Kristuksen vastaanottamiseen pelastajanamme mitätöityisivät, jos pelastus olisi mahdollista menettää. Pelastusta ei voi peruuttaa. Kristittyä ei voi palauttaa entiseen tilaansa. Lunastusta ei voi mitätöidä. Iankaikkista elämää ei voi menettää, koska silloin se ei olisi iankaikkinen. Jos kristitty voi menettää pelastuksen, Jumalan pitäisi luopua lupauksistaan ja muuttaa mielensä. Raamatun mukaan Jumala ei koskaan tee näitä kahta seikkaa,

Kaksi yleisintä vastaväitettä kristillistä pelastuksen menettämättömyyttä vastaan ovat: 1) Mikä on tilanne niiden kristittyjen kohdalla, jotka elävät jatkuvassa siveettömyydessä? 2) Mikä on niiden kristittyjen tilanne, jotka myöhemmin hylkäävät uskonsa ja kieltävät Kristuksen? Näiden kahden tilanteen pulmana on näiden kyseessä olevien henkilöiden "kristillisyys". Raamatun mukaan oikea kristitty ei elä jatkuvassa siveettömyyden tilassa (1. Joh. 3:6). Raamattu kertoo, että joka hylkää uskon osoittaa, että hän ei koskaan ollut oikea kristitty (1. Joh. 2:19). Näin ollen kummatkin vastaväitteet ovat perusteettomia. Kristityt eivät vietä jatkuvaa moraalitonta elämää, eivätkä he hylkää uskoaan ja kiellä Kristusta. Sellainen käytös on todiste siitä, että he eivät koskaan olleet lunastettuja.

Näin ollen kristitty ei voi menettää pelastustaan. Mikään ei voi erottaa uskovaa Jumalan rakkaudesta(Room. 8:38-39). Mikään ei voi erottaa uskovaa Jumalan kädestä (Joh. 10:28:-29). Jumala on sekä halukas että kykenevä takaamaan ja ylläpitämään meille antamansa pelastuksen. Juuda 24-25 kuuluu, "Hänen, jolla on voima varjella teidät lankeamasta ja riemun vallitessa asettaa teidät tahrattomina kirkkautensa eteen lisää...... Aamen!"

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voiko kristitty menettää pelastuksen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries