settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu opettaa parantumisesta? Mahdollistaako Kristuksen sijaiskuolema meille fyysisen parantumisen?

Vastaus


Jesaja 53:5, johon 1. Piet. 2:24 viittaa, on avainjae puhuttaessa parantumisesta ja usein se ymmärretään tai sitä sovelletaan väärin: "... vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet." Sana, joka on käännetty "parantuneet" voi merkitä hengellistä tai fyysistä parantumista. Asiasisällön perusteella on kuitenkin selvää, että Jesaja 53 ja 1. Piet. 2 käsittelevät hengellistä parantumista. "Itse, omassa ruumiissaan, hän kantoi meidän syntimme ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. Hänen haavansa ovat teidät parantaneet" (1. Piet. 2:24). Tämä jae käsittelee syntiä ja vanhurskautta, ei sairautta ja tauteja. Siksi "parantuneet" näissä molemmissa jakeissa viittaa anteeksiantamiseen ja pelastumiseen, eikä fyysiseen parantumiseen.

Raamattu ei yhdistä millään erikoisella tavalla fyysistä parantumista ja hengellistä parantumista. Joskus ihmiset kokevat fyysisen parantumisen, kun he laittavat uskonsa Kristukseen, mutta näin ei kuitenkaan aina ole asianlaita. Joskus Jumalan tahtoo meidän parantuvan, mutta toisinaan taas ei. Apostoli Johannes antaa meille oikean näkökulman tähän kysymykseen: "Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet” (1. Joh. 5:14-15). Jumala tekee vielä ihmeitä. Jumala parantaa yhä ihmisiä. Sairaus, taudit, kipu ja kuolema ovat edelleenkin tosiasioita maailmassa. Jokainen tänä päivänä maan päällä oleva ihminen kuolee, jos Herra ei palaa maan päälle ennen sitä, ja suurin osa heistä (kristityt mukaan lukien) kuolevat fyysisen ongelman seurauksena (sairaus, tauti, loukkaantuminen). Jumalan tahto ei ole aina se, että me parannumme fyysisesti.

Taivaassa meitä odottaa täydellinen parantuminen. Taivaassa ei ole enää tuskaa, sairautta, tauteja, kärsimyksiä tai kuolemaa (Ilm. 21). Meidän on syytä keskittyä enemmän hengelliseen kuin fyysiseen olotilaamme täällä maan päällä (Room. 12:1-2). Me voimme suunnata ajatuksemme taivaaseen, missä meidän ei enää tarvitse kärsiä fyysisistä ongelmista. Ilm. 21:4 kuvailee meidän kaikkien kaipaamaa todellista parantumista seuraavasti: "... ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa parantumisesta? Mahdollistaako Kristuksen sijaiskuolema meille fyysisen parantumisen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries