settings icon
share icon
Kysymys

Pitäisikö kristityn käyttää lääkäripalveluja?

Vastaus


Jotkut kristityt uskovat lääkäripalvelujen käytön osoittavan uskon puutetta Jumalaan. Uskon Sana -liikkeessä lääkärin luona asioimista pidetään usein osoituksena uskon puutteesta, mikä estää Jumalan parantamasta kyseistä henkilöä. Kristillisen Tieteen tapaisissa liikkeissä lääkärin apuun turvautumista pidetään joskus esteenä Jumalan meille antaman hengellisen energian parantamisvoimalle. Näiden näkemysten logiikka on hyvin puutteellinen. Jos autosi ei toimi hyvin, odotatko Jumalan suorittavan ihmeen ja korjaavan sen vai turvaudutko mekaanikon apuun? Jos talosi viemäri tukkeutuu, odotatko Jumalan korjaavan sen vai soitatko putkimiehen paikalle? Jumala pystyy korjaamaan auton ja putkivian yhtä hyvin kuin parantamaan kehomme. Jumala pystyy ja suorittaa parantamisen ihmeitä, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitää aina odottaa ihmetekoja sen sijaan, että hyödynnämme kyseiselle alalle erikoistuneen henkilön ammattitaitoista apua.

Lääkäreihin viitataan monesti eri Raamatun kohdissa. Ainoa raamatunkohta, jolla asiayhteydestä erotettuna voidaan puolustaa lääkärien välttämistä on 2. Aikak. 16:12, "Kolmantenakymmenentenäyhdeksäntenä hallitusvuotenaan Asa sairastui pahaan jalkatautiin. Mutta sairauteensakaan hän ei etsinyt apua Herralta vaan lääkäreiltä." Asian ydin ei ollut se, että Asa turvautui lääkäreihin vaan se, että "hän ei turvautunut Herraan." Jopa käydessämme lääkärillä, meidän luottamuksemme pitäisi olla Jumalassa lääkärin sijaan.

Monet jakeet käsittelevät "lääketieteellisiä toimenpiteitä", kuten haavojen sitomista (Jes. 1:6), voitelemista (Jaak. 5:14), öljyn ja viinin käyttöä (Luuk. 10:34), lehtien hyödyntämistä (Hes. 47:12), viinin vuodattamista (1. Tim. 5:23), ja voitelua, erityisellä ”Gileadin palsamilla" (Jer. 8:22). Paavali nimittää Luukasta, Apostolien tekojen ja Luukkaan evankeliumin kirjoittajaa "rakkaaksi lääkäriksi" (Kol. 4:14).

Mark. 5:25-30 kertoo verenvuodosta kärsivästä naisesta, jota vaivaa lääkärit eivät olleet pystyneet parantamaan, vaikka hän oli käynyt monien luona kuluttaen kaikki varansa. Tullessaan Jeesuksen luo hän uskoi pelkän kosketuksen hänen vaatteisiinsa parantavan hänet. Koskettaessaan häntä nainen parantui. Vastatessaan fariseuksille, miksi hän kulutti niin paljon aikaa syntisten kanssa, Jeesus vastasi sanoen, "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat" (Matt. 9:12). Näistä jakeista opimme seuraavat periaatteet:

1) Lääkärit eivät korvaa Jumalaa. He voivat olla joskus avuksi, mutta toisinaan he pystyvät ainoastaan keventämään kukkaroamme.

2) Lääkärien apuun turvautumista ja "maallisten" lääkkeiden hyödyntämistä ei tuomita Raamatussa. Itse asiassa Raamatussa suhtaudutaan myönteisesti lääkkeisiin.

3) Jumalan apua pitäisi etsiä kaikissa terveyteen liittyvissä tilanteissa (Jaak. 4:2; 5:13). Hän ei ole luvannut aina vastata haluamallamme tavalla(Jes. 55:8-9), mutta voimme olla vakuuttuneita siitä, että kaikki hänen tekonsa ovat rakkaudesta ja meidän parhaaksemme (Ps. 145:8-9).

Pitäisikö kristityn näin ollen käyttää lääkäripalveluja? Jumala antoi meille älyn ja kyvyn luoda lääkkeitä ja korjata kehoamme. Näiden tietojen ja taitojen hyödyntämisessä parantamisessa ei ole mitään väärää. Voimme pitää lääkäreitä Jumalan lahjana meille. Jumala käyttää heitä meidän parantamiseksi. Uskomme ja luottamuksemme pitää kuitenkin pohjautua Jumalaan, eikä lääkäreihin ja lääkkeisiin. Kuten kaikissa vaikeissa tilanteissa, meidän on pyrittävä etsimään Jumalan tahtoa, sillä onhan hän luvannut antaa meille viisautta sitä etsiessämme (Jaak. 1:5).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Pitäisikö kristityn käyttää lääkäripalveluja?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries