settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on kristillinen mietiskely?

Vastaus


Psalmi 19:15 sanoo, "Ota sanani suopeasti vastaan, sanani ja sydämeni ajatukset, Herra, turvani ja lunastajani." Mitä silloin on kristillinen mietiskely (sydämen ajatukset, meditaatio) ja kuinka kristityn pitäisi harjoittaa mietiskelyä? Valitettavasti sanalla "mietiskely" on lisämerkitys, joka viittaa johonkin mystiseen. Joillekin mietiskely merkitsee mielen tyhjentämistä epätavallisessa asennossa istuen. Toisille mietiskely merkitsee meitä ympäröivän henkimaailman kanssa kommunikoimista. Tämän kaltaiset ominaisuudet eivät liity kristilliseen mietiskelyyn.

Kristillisellä mietiskelyllä ei ole mitään tekemistä itämaisten mietiskelymenetelmien kanssa. Sellaisiin luuluvat mm. lectio divinat eli pyhien tekstien lukeminen, transsendentaalinen meditaatio ja niin kutsutut mietiskelyrukoukset. Näissä kaikissa on ydinajatuksena halu "kuulla Jumalan ääni", ei niinkään hänen Sanansa kautta vaan henkilökohtaisena kokemuksena mietiskelyn välityksellä. Joissakin seurakunnissa monet luulevat kuulevansa "Jumalan viestin", mutta heidän viestinsä ovat keskenään ristiriidassa aiheuttaen hajaannuksia. Kristittyjen ei pidä hyljätä Jumalan Sanaa, sillä "jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään" (2. Tim. 3:16-17). Jos Raamattu on riittävä Jumalan tahdon mukaiseen elämään, meidän ei pitäisi silloin etsiä mystisiä kokemuksia sitä korvaamaan tai siihen lisäämään.

Kristillinen mietiskely keskittyy yksinomaan Jumalan Sanaan ja siihen, mitä se kertoo meille hänestä. Daavid hyväksyi tämän periaatteen ja kuvailee tyytyväistä miestä sanoin "vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin" (Ps. 1:2). Oikea kristillinen meditaatio on aktiivinen ajatteluprosessi, jossa me keskitymme Sanan opiskeluun rukoillen ja pyytäen Jumalaa auttamaan meitä ymmärtämään sitä, niin kuin hän on luvannut "johtaa meidät kaikkeen totuuteen" (Joh. 16:13). Sitten me laitamme Jumalan Sanan totuudet käytäntöön hyödyntäen niitä päivittäisessä elämässämme. Tämä kasvattaa meitä hengellisesti.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on kristillinen mietiskely?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries