settings icon
share icon
Kysymys

On kaste välttämätön pelastukselle? Mitä on kasteen kautta uudestisyntyminen?

Vastaus


Kasteen kautta uudestisyntyminen on uskomus, että kaste on välttämätön pelastumiselle. Myönnämme kasteen olevan tärkeän askeleen kuuliaiselle kristitylle, mutta vastustamme jyrkästi ajatusta kasteen välttämättömyydestä pelastumiselle. Uskomme vahvasti, että jokainen kristitty tulisi kastaa upottamalla. Kristillinen kaste havainnollistaa uskovan samaistumista Kristuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemukseen. Room. 6:3-4 julistaa: ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista." Kristillisessä kasteessa veteen upottaminen kuvastaa Kristuksen kanssa haudatuksi tulemista. Vedestä nouseminen kuvaa Kristuksen ylösnousemusta.

Mikään muu vaatimus kuin usko Jeesuksen Kristukseen merkitsee töihin perustuvaa pelastumista. Jos evankeliumiin lisätään mitään, on kyseessä väite, että Jeesuksen ristin kuolema ei ollut riittävä pelastuksemme edestä. Vaatimus kasteesta pelastuaksemme on sama kuin omien töidemme ja kuuliaisuuden lisääminen Kristuksen kuolemaan, jotta se kattaisi pelastuksemme. Jeesuksen kuolema yksin maksoi syntivelkamme (Room. 5:8; 2. Kor. 5:21). Jeesuksen maksu syntiemme edestä hyvitetään meille ainoastaan uskon kautta (Joh. 3:16; Ap. t. 16:31; Ef. 2:8-9). Näin ollen kaste on tärkeä kuuliaisuuden askel pelastumisen jälkeen, mutta se ei ole ehto pelastumiselle.

Tiedämme Raamatussa olevan jakeita, jotka näyttävät viittaavaan kasteeseen pelastuksen ehtona. Emme voi kuitenkaan tulkita näitä jakeita muista erillään, koska Raamattu kertoo meille hyvin selvästi pelastuksen olevan ainoastaan uskon kautta (Joh. 3:16; Ef. 2:8-9; Tiit. 3:5). Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia. Raamatun aikoina henkilön kääntyessä jostakin pakanauskonnosta kristillisyyteen, hänet usein kastettiin todisteena tästä muutoksesta. Kaste toimi sen julkisena merkkinä. Kasteesta kieltäytyvät antoivat ymmärtää, että he eivät uskoneet oikeasti. Näin ollen apostolien ja varhaiskristittyjen keskuudessa kastamaton uskova oli ennennäkemätön ilmestys. Kun joku sanoi uskovansa Kristukseen ja kuitenkin häpesi uskonsa tunnustamista julkisesti, se oli osoitus heidän keinotekoisesta uskostaan.

Jos kaste on välttämätön pelastumiselle, miksi Paavali sanoi, "Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Krispuksen ja Gaiuksen" (1. Kor. 1:14)? Miksi hän sanoi, "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä (1. Kor. 1:17)? Meidän on myönnettävä, että näissä jakeissa Paavali osoitti sanansa Korintin seurakuntaa kiusaavia hajaannuksia vastaan. Joka tapauksessa, miten on mahdollista, että Paavali sanoi "Jumalan kiitos, että en ole kastanut..." , jos kaste oli pelastuksen ehto? Jos kaste on välttämätöntä pelastukselle, Paavalin sanat olisivat kirjaimellisesti tarkoittaneet, "Jumalan kiitos, että ette ole pelastuneet..." ja "Eihän Kristus lähettänyt minua pelastamaan..." Nämä olisivat olleet tosi naurettavia väitteitä Paavalin taholta. Lisäksi, kun Paavali kirjoittaa yksityiskohtaisesti evankeliumista (1. Kor. 15:1-8), miksi hän ei mainitse kastetta? Jos kaste on välttämätön pelastumiselle, kuinka mikään evankeliumin esitys voi jättää kasteen mainitsematta?

Kasteen kautta uudestisyntyminen ei ole raamatullinen opetus. Kaste ei pelasta synneistä, ainoastaan huonolta omaltatunnolta. 1. Piet. 3:21 Pietari opettaa selvästi, että kaste on seremoniallinen toimenpide, hyvän omantunnon pyytäminen Jumalaa kohtaan. Kaste on symboli jo sydämessä ja elämässä tapahtuneesta muutoksesta, jonka Kristuksen pelastajanaan vastaanottanut on kokenut (Room. 6:3-5; Gal. 3:27; Kol. 2:12). Kaste on tärkeä kuuliaisuuden askel, joka jokaisen kristityn pitäisi ottaa. Kaste ei kuitenkaan ole pelastuksen ehto. Sen sellaiseksi tekeminen on hyökkäys Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen täyteyttä vastaan.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

On kaste välttämätön pelastukselle? Mitä on kasteen kautta uudestisyntyminen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries