settings icon
share icon
Kysymys

Miksi niin monet evankeliset johtajat ovat rypeytyneet skandaaleissa?

Vastaus


Ensimmäiseksi on syytä mainita, että "monet" ei välttämättä ole oikea ilmaisu. Saattaa vaikuttaa, että monet evankeliset johtajat ovat rypeytyneet erilaisissa skandaaleissa, mutta tämä johtuu siitä, että nuo tapaukset ovat saaneet paljon julkisuutta. Tuhannet kristilliset esimiehet, pastorit, opettajat, ja lähetyssaarnaajat eivät ole koskaan tehneet mitään skandaalinomaista. Suurin osa heistä on miehiä ja naisia, jotka rakastavat Jumalaa, ovat uskollisia puolisolleen ja hoitavat asiansa rehellisesti. Muutamien harvojen epäonnistumista ei voi käyttää toisten maineen tahraamiseen.

Tästä huolimatta on totta, että evankelisiksi kristityiksi itseään kutsuvien keskuudessa tapahtuu aika ajoin skandaaleja. Merkittäviä kristillisiä johtajia on syytetty haureudesta ja prostituoitujen käyttämisestä. Jotkut evankeliset kristityt ovat syyllistyneet veronkiertoon ja muihin taloudellisiin sotkuihin. Miksi näin tapahtuu? Tähän on ainakin kolme keskeistä selitystä: 1) Jotkut näistä evankelisista kristityistä ovat uskottomia helppoheikkejä. 2) Jotkut evankeliset kristityt johtavat syyllistyvät ylpeyteen. 3) Saatana ja hänen demoninsa hyökkäävät kiivaammin kristillisten johtohahmojen kimppuun ja altistavat heitä houkutuksille tietäen skandaalin johtavan surullisiin seurauksiin.

1) Jotkut skandaaleihin joutuneet "evankeliset kristityt" ovat pelastumattomia helppoheikkejä ja vääriä profeettoja. Jeesus varoitti meitä, "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia...Hedelmistä te heidät tunnette" (Matt. 7:15-20). Väärät profeetat teeskentelevät olevansa jumalaa pelkääviä miehiä tai naisia, ja luotettavia hengellisiä johtajia. Kuitenkin heidän "hedelmänsä" (skandaalit) paljastavat heidän olevan aivan jotain muuta kuin mitä he väittivät olevansa. Tältä osin he seuraavat Saatanan esimerkkiä, "Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun" (2. Kor. 11:14-15).

2) Raamattu tekee selväksi, että "pöyhkeys vie perikatoon, ylpeys käy lankeemuksen edellä" (Sananl. 16:18). Jaakob 4:6 muistuttaa meitä, kuinka "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." Raamattu varoittaa meitä monesti ylpeyden synnistä. Monet kristilliset johtajat aloittavat uransa nöyrinä ja Jumalaan luottaen, mutta kun heidän uransa etenee ja työn seuraukset poikivat hedelmää, he joutuvat kiusaukseen ottaa osan kunniasta itselleen. Jotkut kristilliset johtajat, vaikka he puhuvat Jumalaan luottamisesta, yrittävät kuitenkin rakentaa työnsä oman viisautensa ja voimansa varaan. Tällainen ylpeys johtaa epäonnistumiseen. Jumala varoitti profeetta Hoosean kautta, "Mutta päästyäsi lihaville laitumille sait syödä kylliksesi. Kun tulit kylläiseksi, sinun sydämesi ylpistyi ja sinä unohdit minut" (Hoosea 13:6).

3) Saatana tietää, että johtamalla evankelisen kristillisen johtajan skandaaliin, sillä on voimakkaat seuraukset. Aivan kuten kuningas Daavidin uskottomuus Batseban kanssa ja Uurian murha olivat suureksi vahingoksi Daavidin suvulle ja koko Israelin kansalle, samoin moni seurakunta ja kristillinen työ on vaurioitunut tai tuhottu sen johtajan moraalisen heikkouden seurauksena. Samoin monen kristityn usko on heikentynyt, kun he ovat nähneet esimerkillisinä pitämänsä johtajan kaatuvan. Pakanat käyttävät "kristillisen" johtajan huonoa esimerkkiä syynä kristillisyyden hylkäämiseen. Saatana ja hänen demoninsa tietävät tämän ja kohdistavat siksi hyökkäyksensä johtoasemissa olevia kohtaan. Raamattu varoittaa meitä, "Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä" (1. Piet. 5:8).

Kuinka meidän pitäisi suhtautua, kun kristillinen johtaja joutuu skandaaliin tai syytösten kohteeksi? 1) Älä kuuntele perättömiä syytöksiä (Sananl. 18:8, 17; 1. Tim. 5:19). 2) Käytä raamatullisia periaatteita niiden ohjaamiseen, jotka tekevät syntiä (Matt. 18:15-17; 1. Tim. 5:20). Jos synti osoittautuu aiheelliseksi ja vakavaksi, tekijä pitää poistaa asemastaan (1. Tim 3:1-13). 3) Ole anteeksiantavainen synnin tekijää kohtaan (Ef. 4:32; Kol. 3:13) ja parannuksen myötä ota hänet takaisin seurakunnan yhteyteen (Gal. 6:1; 1. Piet. 4:8), mutta ei johtoasemaan. 4) Rukoile uskollisesti johtajien edestä. Tiedämme heitä kohtaavat ongelmat, viekoitukset ja paineen. Siksi meidän tulee rukoilla heidän edestään pyytäen Jumalaa vahvistamaan, suojelemaan ja rohkaisemaan heitä. 5) Kaikkein tärkeintä on käyttää kenen tahansa johtajan epäonnistumista muistutuksena, että meidän perimmäinen luottamuksemme on yksin Jumalassa. Jumala ei koskaan epäonnistu, tee syntiä tai valehtele. "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan." (Jes. 6:3).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Miksi niin monet evankeliset johtajat ovat rypeytyneet skandaaleissa?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries