Mikä on elämän tarkoitus?




Kysymys: Mikä on elämän tarkoitus?

Vastaus:
Mikä on elämän tarkoitus? Miten voin löytää elämääni päämäärän, tyytyväisyyden ja mielekkyyden? Onko minun mahdollista saada aikaan jotakin, jolla on pysyvää merkitystä? Valitettavan monet ihmiset eivät ole koskaan pysähtyneet miettimään elämän tarkoitusta. Vuosia myöhemmin he katsovat taaksepäin ja ihmettelevät, miksi heidän ihmissuhteensa ovat katkenneet ja miksi heistä tuntuu niin tyhjältä, vaikka he ovat ehkä saavuttaneetkin sen, mihin olivat pyrkineet. Eräältä huippu-urheilijalta kysyttiin kerran, mitä hän olisi halunnut tietää aloittelevana pelaajana. Hän vastasi: ”Olisipa joku kertonut minulle, että kun pääsee huipulle, siellä ei ole mitään.” Monien tavoitteiden tyhjyys paljastuu vasta sitten, kun tavoitteeseen pyrkimisessä on kulunut vuosia hukkaan.

Humanistisessa yhteiskunnassamme ihmiset tavoittelevat monia asioita ja kuvittelevat, että niistä he löytävät elämälle tarkoituksen. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi menestys liike-elämässä, rikkaus, hyvät ihmissuhteet, seksi, viihde, ihmisten auttaminen. Monet ihmiset ovat kertoneet, että saavutettuaan tavoittelemansa rikkaudet, ihmissuhteet ja nautinnot heillä oli silti sisimmässä syvä tyhjiö – tyhjyyden tunne, jota mikään ei tuntunut poistavan.

Raamatussa Saarnaajan kirjan kirjoittaja ilmaisi tämän tunteen sanoessaan: ”Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja, turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta!” (Saar. 1:2). Kuningas Salomonilla, Saarnaajan kirjan kirjoittajalla, oli rikkautta ylen määrin, viisautta enemmän kuin kenelläkään silloin tai nykyään, sadoittain naisia, muiden hallitsijoiden kadehtimia palatseja ja puutarhoja, parasta ruokaa ja viiniä ja viihdykettä joka lähtöön. Ja eräässä vaiheessa hän sanoi, että mitä hänen sydämensä vain halusi, sitä hän tavoitteli. Ja silti hän tiivisti elämän auringon alla - elämän, jota eletään ikään kuin elämässä ei olisi muuta kuin se, minkä voimme nähdä silmillämme ja kokea aisteillamme - turhuudeksi! Miksi tällainen tyhjiö on olemassa? Koska Jumala loi meidät jotakin suurempaa varten kuin mitä voimme kokea tässä ja nyt. Salomo sanoi Jumalasta: ”myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä..." (Saarn 3:11). Sydämessämme tiedämme, että tämä tässä-ja-nyt ei ole kaikki, mitä on.

Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa, Raamatun ensimmäisessä kirjassa, kerrotaan kuinka Jumala loi ihmiskunnan omaksi kuvakseen (1 Moos. 1:26). Tämä merkitsee sitä, että me muistutamme enemmän Jumalaa kuin mitään muuta elämän muotoa. Huomaamme myös, että ennen syntiinlankeemusta ja maan kiroamista seuraavat asiat olivat totta: (1) Jumala teki ihmisestä sosiaalisen olennon (1 Moos. 2:18-25); (2) Jumala antoi ihmiselle työtä (1 Moos. 2:15); (3) Jumala oli yhteydessä ihmiseen (1 Moos. 3:8); ja (4) Jumala antoi maan ihmisen hallittavaksi (1 Moos. 1:26). Mitä merkitystä näillä asioilla on? Jumala tarkoitti jokaisen näistä rikastuttamaan elämäämme, mutta ihmisen lankeaminen syntiin vaikutti niihin kaikkiin haitallisesti ja varsinkin ihmisen yhteyteen Jumalan kanssa ja toi kirouksen maan päälle (1 Moos. 3).

Ilmestyskirjassa, Raamatun viimeisessä kirjassa, Jumala paljastaa, että Hän tuhoaa tämän nykyisen maan ja taivaan ja tuo tilalle ikuisen olotilan luomalla uuden taivaan ja uuden maan. Silloin Hän palauttaa ennalleen täyden yhteyden lunastetun ihmiskunnan kanssa. Osa ihmiskunnasta on tuomittu arvottomaksi ja heitetty tuliseen järveen (Ilm. 20:11-15). Näin synnin kirous loppuu; enää ei ole syntiä, surua, sairautta, kuolemaa, kipua jne. (Ilm. 21:4). Uskovat perivät kaiken; Jumala asuu heidän kanssaan, ja he ovat Hänen lapsiaan (Ilm. 21:3). Näin kierrymme takaisin alkuun: Jumala loi meidät yhteyteen kanssaan; ihminen teki syntiä ja rikkoi yhteyden; Jumala palauttaa täysin ennalleen tuon yhteyden ikuisuudessa niiden kanssa, jotka ovat Jumalan mielestä sen arvoisia. Olisi siis aivan mieletöntä elää elämänsä saavuttaen kaiken mahdollisen ja sitten kuoltuaan joutua iäksi eroon Jumalasta! Mutta Jumala on tehnyt mahdolliseksi ikuisen onnen (Luuk. 23:43) lisäksi myös tyydyttävän ja mielekkään elämän. Miten tämän ikuisen onnen ja taivaan maan päällä sitten saa omakseen?

ELÄMÄN TARKOITUS LÖYTYY JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA

Elämän todellinen tarkoitus sekä nyt että ikuisuudessa löytyy siitä, että ihminen palauttaa ennalleen sen Jumala-suhteen, joka rikkoutui Aadamin ja Eevan langettua syntiin. Nyt tuo suhde Jumalan kanssa on mahdollista vain Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta (Apt. 4:12; Joh. 14:6; Joh. 1:12). Ikuisen elämän saa, kun kääntyy pois synnistä. Et enää halua elää synnissä. Kristus muuttaa sinut ja tekee sinusta uuden ihmisen ja alat luottaa Jeesukseen Kristukseen omana Pelastajanasi.

Elämän todellinen tarkoitus ei kuitenkaan löydy pelkästään siitä, että löytää Jeesuksen Pelastajana, niin ihanaa kuin se onkin. Elämän todellinen tarkoitus löytyy pikemminkin siitä, että ihminen alkaa seurata Jeesusta Hänen opetuslapsenaan, oppii Häneltä, viettää aikaa Hänen kanssaan Hänen Sanassaan, Raamatussa, on yhteydessä Häneen rukouksen kautta ja kulkee Hänen kanssaan kuuliaisena Hänen käskyilleen. Jos et ole uskossa tai olet ehkä äskettäin tullut uskoon, sanot todennäköisesti itsellesi: ”Tuo ei kyllä minusta kuulosta kovin mielenkiintoiselta tai mielekkäältä!” Mutta Jeesus sanoi seuraavasti:

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt” (Matt. 11:28-30). ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän” (Joh. 10:10b). ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä” (Matt. 16:24-25). ”Saat nauttia Herran hyvyyttä, hän antaa sinulle mitä sydämesi toivoo” (Ps. 37:4).

Nämä kaikki jakeet kertovat siitä, että valinta on meidän. Voimme edelleen yrittää ohjata itse elämäämme, mistä seuraa elämän tyhjyys. Vaihtoehtoisesti voimme päättää etsiä kokosydämisesti Jumalaa ja Hänen tahtoaan elämässämme, mistä seuraa yltäkylläinen elämä, sydämen toiveiden täyttymys ja tyytyväisyyden ja mielekkyyden löytyminen. Asia on näin, koska Luojamme rakastaa meitä ja haluaa meidän parastamme. Se ei ehkä ole helpointa elämää, mutta mielekkäintä.

Kristityn elämää voidaan verrata siihen, ostatko kalliin istumapaikan urheilutilaisuuteen päästäksesi aivan tapahtumien äärelle, vai haluatko maksaa vähemmän ja katsoa tapahtumia stadionin yläriveiltä. Jumalan toiminnan näkeminen etupenkistä pitäisi olla valintamme, mutta valitettavasti useimmat ihmiset eivät tee tätä valintaa. Jumalan toiminnan näkeminen omin silmin on niitä kokosydämisiä Kristuksen opetuslapsia varten, jotka ovat oikeasti lopettaneet omien toiveidensa tavoittelemisen niin, että voisivat tavoitella Jumalan päämääriä. He ovat maksaneet hinnan; he ovat antautuneet täydellisesti Jeesukselle ja Hänen tahdolleen; he elävät täyttä elämää. He voivat myös kohdata itsensä, lähimmäisensä ja Luojansa tarvitsematta katua mitään! Oletko sinä maksanut kalliin hinnan lipustasi? Oletko halukas tekemään sen? Jos olet, sinun ei enää tarvitse haikailla elämän tarkoitusta tai päämäärää.


Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on elämän tarkoitus?