settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on elämän merkitys?

Vastaus


Mikä on elämän merkitys? Kuinka voimme löytää elämän tarkoituksen, täyttymyksen ja tyydytyksen? Kuinka voimme saavuttaa jotakin pysyvää? Monet eivät ole koskaan pysähtyneet miettimään näitä tärkeitä kysymyksiä. He katsovat taakseen vuosien jälkeen ja ihmettelevät, miksi heidän ihmissuhteensa epäonnistuivat ja miksi heidän olonsa on niin kovin tyhjä, vaikka he joskus ovat saavuttaneet asettamiaan päämääriä. Huippunsa saavuttaneelta urheilijalta kysyttiin taannoin, mitä hän olisi halunnut neuvoksi urheilu-uransa alussa. Hän vastasi, "Jospa joku olisi kertonut minulle, että huipun saavuttamisen jälkeen ei ole enää mitään tavoiteltavaa." Monet asetetut tavoitteet osoittautuvat tyhjiksi vuosikausien tavoittelujen jälkeen.

Meidän humanistisessa yhteiskunnassamme ihmiset tavoittelevat monia määränpäitä kuvitellen niiden tuovan heille tyydytyksen. Nämä asetetut tavoitteet voivat olla menestys yrityselämässä, vauraus, hyvät ihmissuhteet, seksi, huvitukset tai toisten auttaminen. Monet ovat jälkikäteen todenneet, että vaikka he ovat saavuttaneet rahallisen menestyksen, olleet suosittuja tai nauttineet elämän viihteestä, heidän sisimmässään on kuitenkin ollut tyhjyys, jota kukaan ei ole voinut täyttää.

Saarnaajan kirjan kirjoittaja kuvailee tätä mielialaa sanoin, "Turhuuksien turhuus, turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta" (Saarn. 1:2). Kuningas Salomonilla, Saarnaajan kirjan kirjoittajalla, oli rikkauksia vailla vertaa, viisautta enemmän kuin kenelläkään hänen tai meidän aikamme ihmisellä, satoja naisia, palatseja ja puutarhoja, jotka olivat kaikkien muiden kuningaskuntien kateuden kohteena, kaikkein parhaimmat ruoat ja kaikki mahdolliset huvitukset. Eräässä kohdassa hän kirjoittaa saaneensa mitä tahansa hänen sydämensä halusikaan. Tästä kaikesta huolimatta hänen yhteenvetonsa elämästä "auringon alla"- pitäen lähtökohtanaan, että elämässä ei ole mitään muuta kuin mitä voimme aistiemme välityksellä kokea - oli, että se on turhaa. Miksi elämässä on tällainen tyhjiö? Koska Jumala loi meidät jotakin elämää suurempaa varten. Salomon sanoi Jumalasta, "... myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä." (Saarn. 3:11). Sydämessämme tiedämme, että elämään liittyy muuta kuin mitä on "tässä ja nyt".

1. Moos. kirjassa kerrotaan Jumalan luoneen ihmisen omaksi kuvakseen (1. Moos. 1:26). Tämän vuoksi me olemme enemmän Jumalan kuin muiden luontokappaleiden kaltaisia. Tiedämme myös seuraavien seikkojen olleen totta ennen kuin synnin kirous tuli maailmaan: 1) Jumala teki ihmisestä sosiaalisen (1. Moos. 2:18-25); 2) Jumala halusi ihmisen tekevän työtä (1. Moos. 2:15); 3) Jumala halusi olla yhteydessä ihmisen kanssa (1. Moos. 3:8); ja 4) Jumala halusi ihmisen vallitsevan luomakuntaa (1. Moos. 1:26). Mitä nämä merkitsevät? Jumala halusi näiden kaikkien tekevän elämän tarkoitukselliseksi, mutta kaikki nämä kärsivät (erityisesti ihmisen kanssakäyminen Jumalan kanssa) syntiinlankeemuksen johdosta ja sitä seuranneesta kirouksesta (1. Moos. 3).

Raamatun viimeisessä kirjassa, Ilmestyskirjassa, Jumala kertoo tuhoavansa nykyisen universumin iankaikkisen aikakauden koittaessa luomalla uuden maan ja uuden taivaan. Tuolloin Jumalan ja ihmisen yhteys palautuu ennalleen, kun taas pelastumattomat on tuomittu kelvottomina tuliseen järveen (Ilm. 20:11-15). Synnin kirous päättyy , eikä ole enää oleva syntiä, surua, sairautta, kuolemaa ja tuskaa (Ilm. 21:4). Jumala on heidän kanssaan ja he ovat hänen poikiaan (Ilm. 21:7). Näin ollen ympyrä sulkeutuu: Jumala loi meidät yhteyteen kanssaan, ihminen sortui syntiin katkaisten tämän yhteyden, Jumala palauttaa yhteyden iankaikkisessa aikakauden alkaessa. On turhaakin turhempaa elää elämä saavuttaen kaiken haluamansa ja sitten kuolla ja olla erossa Jumalasta koko iäisyyden! Mutta Jumala on luonut mahdollisuuden saavuttaa tämä iankaikkinen ihanuus (Luuk. 23:43) ja elää tyydyttävää ja tarkoituksenmukaista elämää maan päällä. Kuinka tämän iankaikkisen ihanuuden ja "taivaan maan päällä" voi saavuttaa?

Elämän tarkoituksen palautuminen Jeesuksen Kristuksen kautta

Elämän tarkoitus sekä nyt että iankaikkisuudessa löytyy palauttamalla se yhteys Jumalaan, joka menetettiin Aadamin ja Eevan langetessa syntiin. Tämä yhteys Jumalan kanssa on mahdollista ainoastaan hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta (Ap. t. 4:12; Joh. 1:12; 14:6). Saame iankaikkisen elämän omaksemme, kun teemme parannuksen synnistä luottaessamme Kristukseen pelastajanamme (emme halua enää jatkaa elämäämme siinä) ja Kristuksen muuttaessa meidät tehden meistä uuden luomuksen.

Elämän todellinen merkityksen löytämiseksi tarvitaan muutakin, kuin hyväksyä Jeesus Kristus pelastajanaan. Voimme paremminkin sanoa, että elämän merkitys löytyy, kun alamme seurata Kristusta hänen opetuslapsenaan, viettäen aikaa hänen Sanansa kanssa, kommunikoiden hänen kanssaan rukouksessa ja eläen hänen käskyjään noudattaen. Jos et ole kristitty (tai olet juuri tullut uskoon), saatat sanoa, "No, tuopa ei kuullosta kovin jännittävältä tai sisältörikkaalta!" Mutta Jeesus opetti seuraavasti: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt" (Matt. 11:28-30). Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän" (Joh. 10:10b). "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä" (Matt. 16:24-25). "Anna tiesi Herran haltuun, turvaa häneen. Hän pitää sinusta huolen" (ps. 37:5).

Kaikki nämä jakeet kertovat meillä olevan valinnan mahdollisuuden. Me voimme jatkaa itse oman elämämme ohjaamista, mikä johtaa tyhjyyteen; tai voimme valita Jumalan ja hänen tahtonsa seuraamisen, mikä johtaa merkitykselliseen elämään ja sydämemme halujen täyttymiseen, joka suo meille tyytyväisyyden. Tämä johtuu siitä, että Luojamme rakastaa meitä ja haluaa meille kaikkein parasta (se ei välttämättä ole helpoin elämä, mutta se on kaikkein täyttävin).

Kristillistä elämää voi verrata lippujen ostamiseen urheilutilaisuuteen. Voimme ostaa kalliit liput hyville paikoille eturiviin pelin seuraamiseen tai voimme maksaa vähemmän ja seurata peliä kauempaa. Meidän pitäisi seurata "Jumalan toimintaa" lähietäisyydeltä, mutta valitettavan monet tekevät toisenlaisen valinnan. Jumalan työn seuraaminen on omistautuneita opetuslapsia varten, jotka ovat luopuneet omien pyrkimysten tavoittelemisesta ja jotka keskittyvät sen sijaan Jumalan tavoitteiden täyttämiseen. He ovat maksaneet korkeimman hinnan (täydellinen omistautuminen Kristukselle ja hänen tahdolleen), heidän elämänsä on rikkainta ja he kohtaavat itsensä, lähimmäisensä ja Luojansa ilman katumusta. Oletko sinä maksanut tämän hinnan? Oletko valmis maksamaan sen? Jos näin on, et enää koskaan halaja tarkoitusta elämällesi.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on elämän merkitys?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries