settings icon
share icon
Kysymys

Onko Raamattu todella Jumalan Sana?

Vastaus


Tämän kysymyksen vastauksesta riippuu, ei ainoastaan suhtautumisemme Raamattuun ja sen merkitys elämässämme, mutta myös mahdollisesti iankaikkinen kohtalomme. Jos Raamattu on todella Jumalan Sana, silloin meidän pitäisi iloita siitä, tutkia sitä ja luottaa siihen täysin. Jos Raamattu on Jumalan Sana, silloin sen vähätteleminen merkitsee Jumalan itsensä vähättelemistä.

Raamatun antaminen meille on todiste ja kuvaus Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan Ilmaisu "ilmoitus" merkitsee yksinkertaisesti Jumalan kommunikointia ihmiskunnan kanssa kertoakseen meille, millainen hän on ja kuinka me voimme elää hyvin hänen kanssaan. Emme voisi tietää tiettyjä asioita, ellei Jumala olisi ilmoittanut niitä meille Raamatussa. Vaikka Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa asteittain 1500 vuoden saatossa, se on aina sisältänyt kaiken ihmisen tarvitseman tiedon Jumalasta, jotta voisimme elää oikein hänen kanssaan. Jos Raamattu on todella Jumalan Sana, silloin se korkein auktoriteetti koskien uskoa, uskonnon harjoittamista ja moraalia.

Meidän on kysyttävä itseltämme, kuinka voimme tietää Raamatun olevan Jumalan Sana eikä ainoastaan hyvä kirja? Mikä Raamatussa on niin ainutlaatuista, että se erottuu kaikista muista koskaan kirjoitetuista uskonnollista kirjoista? Onko mitään todisteita, että Raamattu on todella Jumalan Sana? Edellä olevan kaltaiset kysymykset täytyy analysoida perusteellisesti, jos haluamme varmistaa Raamatun väitteen sen olevan Jumalan Sana, Jumalan innoittaman ja riittävä ohjaamaan kaikkia hengellisiä uskomuksia ja käytäntöjä. Ei ole mitään epäilyksiä sen suhteen, että Raamattu väittää olevansa Jumalan Sana. Tämä ilmenee selvästi Paavalin kehotuksesta Timoteukselle: “… Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä" (2. Tim. 03:15:00-17).

On sekä sisäisiä että ulkoisia todisteita, että Raamattu on Jumalan Sana. Sisäiset todisteet ovat ne Raamatun kohdat, joiden perusteella Raamattu osoittaa jumalallisen alkuperänsä. Yksi ensimmäisistä todisteista on Raamatun yhtenäisyys. Vaikka se on itse asiassa kuudenkymmenenkuuden kirjan yhdistelmä, jotka on kirjoitettu kolmella eri mantereella, 1500 vuoden aikana, 40 eri kirjoittajan toimesta, Raamattu on yhtenäinen kirja alusta loppuun ilman ristiriitaisuuksia. Tämä yhtenäisyys on ainutlaatuista ja poikkeaa kaikista muista kirjoista ja on osoituksena kirjan yliluonnollisesta alkuperästä.

Toinen sisäinen todiste on Raamatun profetiat. Raamatussa on satoja yksityiskohtaisia profetioita koskien eri kansojen, kaupunkien ja yksilöiden tulevia tapahtumia. Jotkut ennustukset koskevat Messiaan tulemista. Toisin kuin muissa uskonnollisissa kirjoissa olevat tai muiden henkilöiden tekemät ennustukset, kuten esimerkiksi Nostradamuksen, Raamatun ennustukset ovat hyvin yksityiskohtaisia. Vanhassa testamentissa on yli kolmesataa Jeesusta Kristusta koskevaa ennustusta. Ennustukset eivät käsittele ainoastaan hänen syntymäänsä ja sukuperäänsä, mutta myös kuinka hän kuolisi ja nousisi kuolleista. Raamatun toteutuneille ennustuksille ei ole mitään muuta loogista selitystä kuin että ne ovat Jumalasta lähtöisin. Missään muussa uskonnollisessa kirjassa ei ole vastaavaa määrää tai vastaavanlaatuisia ennustuksia kuin Raamatussa.

Kolmas sisäinen todiste Raamatun jumalallisesta alkuperästä on sen ainutlaatuinen auktoriteetti ja voima. Vaikka tämä todiste on subjektiivisempi kuin kaksi aikaisempaa todistetta, ei sitä kuitenkaan voida pitää vähäisempänä. Raamatun auktoriteetti on erilainen kuin minkään toisen kirjan. Tämä on selvimmin nähtävissä siinä, kuinka lukemattomat elämät ovat muuttuneet Jumalan Sanan yliluonnollisen voiman seurauksena. Huumeiden käyttäjät ovat parantuneet, homoseksuaalit ovat vapautuneet, toivottamat ovat löytäneet tarkoituksen, kovettuneet rikolliset ovat muuttuneet, syntiset ovat tulleet kuuliaisiksi ja viha on muuttunut rakkaudeksi. Raamatun dynaaminen ja muuttava voima on mahdollista, koska se on Jumalan Sana.

Myös ulkoiset todisteet osoittavat Raamatun olevan Jumalan Sana. Yksi niistä on Raamatun historiallisuus. Koska Raamattu kuvailee historiallisia tapahtumia yksityiskohtaisesti, sen luotettavuus ja oikeellisuus voidaan tarkastaa niin kuin minkä tahansa muun historiallisen asiakirjan. Sekä arkeologisten todisteiden ja muiden kirjoitusten perusteella Raamatun historialliset kuvaukset on todistettu oikeiksi kerta toisensa jälkeen. Itse asiassa Raamattua tukevat arkeologiset ja käsikirjoitustodisteet tekevät siitä kaikista muinaisajan kirjoista kaikkein parhaiten dokumentoidun. Koska Raamattu kertoo tarkasti ja oikeasti historiallisesti todistettavissa olevista tapahtumista, se on myös hyvä osoitus samasta koskien uskonnollisia aiheita ja opinkappaleita ja tukee Raamatun väitettä olla Jumalan Sana.

Toinen ulkoinen todiste on sen kirjoittajien rehellisyys. Kuten totesimme aiemmin, Jumala käytti monia erilaisia miehiä tallentamaan sanansa. Tutkiessamme näiden miesten elämää, havaitsemme heidän olleen rehellisiä. Koska he olivat valmiita kärsimään jopa hirvittävän kuoleman uskomustensa edestä, on se osoitus näiden tavallisten mutta rehellisten miesten uskosta siihen, että Jumala oli puhunut heille. Uuden testamentin kirjoittajat ja sadat muut uskovat (1. Kor. 15:6) tiesivät sanoman todeksi, koska he olivat nähneet ja olleet yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa hänen kuolleista nousemisensa jälkeen. Kuolleista nousseen Kristuksen näkemisellä oli valtava vaikutus heihin. Pelokkaista ja piilossa lymyävistä tuli Jumalan sanoman puolesta kuolemaan valmiita olevia. Heidän elämänsä ja kuolemansa todistavat Raamatun todella olevan Jumalan Sana.

Viimeinen todiste on Raamatun kestävyys. Raamatun tärkeyden vuoksi ja koska se väittää olevansa Jumalan Sana, se on joutunut useampien ankarien hyökkäysten ja tuhoutumisyritysten kohteeksi kuin mikään muu kirja. Varhaisesta roomalaisesta keisari Diocletiuksesta, kommunististen diktaattorien kautta nykypäivän ateisteihin ja epäilijöihin, Raamattu on kestänyt kaikki hyökkäykset ja on kaikkein levinnein kirja maailmassa.

Aikojen saatossa epäilijät ovat leimanneet Raamatun myyttiseksi kirjaksi, mutta arkeologia on varmistanut sen historialliseksi. Vastustajat ovat hyökänneet sitä vastaan kutsuen sitä alkeelliseksi ja ajastaan jälkeen jääneeksi, mutta sen moraali- ja oikeudenmukaisuuskäsityksillä on ollut myönteinen vaikutus eri yhteiskuntiin ja kulttuureihin kautta maailman. Pseudotiede, psykologia ja poliittiset liikkeet hyökkäävät edelleen sitä vastaan, mutta se on yhtä ajankohtainen ja tosi meidän aikanamme kuin milloin se kirjoitettiin. Tämä kirja on muuttanut lukemattomia elämiä ja yhteiskuntia viimeisten 2000 vuoden aikana. Kaikista vastustajien hyökkäyksistä, tuhoamisyrityksistä ja vähättelyistä huolimatta Raamattu, sen totuudet ja elämän muuttamiskyky ovat vailla vertaansa. Sen säilyminen virheettömänä kaikista vastayrityksistä huolimatta on selvä todistus siitä, että se Raamattu on Jumalan Sana ja että se on Jumalan yliluonnollisen suojeluksen alla. Meidän ei siis pidä hämmästymän, että Raamattu selviää kaikista hyökkäyksistä muuttumattomana ja vahingoittumatta. Sanoihan Jeesus, " Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa" (Mark. 13:31). Tarkasteltuamme todisteita, voimme todeta ilman epäilyksen häivää, että Raamattu todella on Jumalan Sana.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko Raamattu todella Jumalan Sana?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries