settings icon
share icon
Kysymys

Onko meissä kaikissa "Jumalan muotoinen aukko"?

Vastaus


"Jumalan muotoisella aukolla" tarkoitetaan, että jokaisella ihmisellä on sielussaan/hengessään/elämässään tyhjiö, jonka ainoastaan Jumalan voi täyttää. Sillä tarkoitetaan, että ihmissydän kaipaa jotakin "muuta", jotakin ihmisen ulkopuolella olevaa. Saarnaajan 3:11 mukaan Jumalan on laittanut "iankaikkisuuden" ihmisen sydämeen. Jumala loi ihmisen iankaikkisia tarkoituksiaan varten ja vain hän voi täyttää meissä olevan iankaikkisuuden tarpeen. Kaikki uskonnot perustuvat ihmisen sisäiseen haluun olla yhteydessä Jumalaan. Tämän halun ainoastaan Jumala voi täyttää ja siksi sitä kutsutaan "Jumalan muotoiseksi aukoksi."

Ongelmana tosin on se, että ihmiskunta on välinpitämätön tästä aukosta tai yrittää täyttää sitä muilla tavoin kuin Jumalalla. Jeremias 17:9 kuvailee sydämemme tilaa: "Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?" Salomon toistaa saman periaatteen: "Ihmisen sydän on pahuutta täynnä ja että hänen sisimmässään asuu mielettömyys koko hänen elinaikansa..." (Saarn. 9:3). Uusi testamentti on samaa mieltä: "Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua" (Room. 8:7). Room. 1:18-22 kuvailee, kuinka ihmiskunta laiminlyö Jumalan tuntemisen, ilmeisesti mukaan lukien "Jumalan muotoisen aukon" tunnistamisen ja palvelee sen sijaan kaikkea ja kaikkia muita kuin Jumalaa.

Valitettavasti liian monet käyttävät elämänsä etsien jotakin muuta kuin Jumalaa yrittäessään löytää elämälleen merkityksen - liike-elämä, perhe, urheilu, jne. Tavoitellessaan näitä rajallisia määränpäitä, he epäonnistuvat löytämään elämälleen tyydyttävän tarkoituksen ja sitten ihmettelevät elämänsä tarkoituksettomuutta. On kuitenkin totta, että monet saavat elämälleen hetkellisen tyydytyksen kohdistaessaan elämänsä tarkoituksen muuhun kuin Jumalaan. Mutta tarkastellessamme Salomonia, jolla oli kaikki mahdolliset rikkaudet, menestys, arvonanto ja valta maailmassa - eli kaikki se mitä ihmiset halajavat tässä elämässä - näemme, että mikään näistä ei täyttänyt hänen sydämensä kaipuuta iankaikkisuuteen. Hän totesi tuon kaiken olevan "turhuutta", tarkoittaen niiden etsimisen kuitenkin jättävän sydämen tyhjäksi. Hän totesi lopuksi, "Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee jokaista ihmistä." (Saarn. 12:13).

Samoin kuin neliön muotoinen palikka ei mahdu pyöreään reikään, samoin "Jumalan muotoista aukkoa" meissä ei voi täyttää mikään tai kukaan muu kuin Jumala. Ainoastaan henkilökohtainen suhde Jumalaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen voi täyttää "Jumalan muotoisen aukon" ja täyttää iankaikkisuuden tarpeemme.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko meissä kaikissa "Jumalan muotoinen aukko"?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries