settings icon
share icon
Kysymys

Miksi Herran ehtoollinen on tärkeä?

Vastaus


Herran ehtoollinen on aihe, joka koskettaa sieluamme aiheen syvyyden vuoksi. Jeesus sääti tärkeän ja uuden muistoaterian viettäessään juutalaisten ikivanhaa pääsiäisateriaa kuolemaansa edeltävänä iltana. Tätä muistoateriaa me vietämme vielä nykyäänkin. Se on keskeinen osa kristillistä jumalanpalvelusta. Sen kautta me muistamme Herran kuolemaa ja ylösnousemusta ja odotamme hänen paluutaan kirkkaudessa.

Juutalaisten pääsiäinen oli heidän uskonnollisen vuotensa kaikkein pyhin juhla. Sen kautta muistettiin Egyptin viimeistä kiusausta, jossa Egyptin esikoiset kuolivat. Israelien esikoiset säästyivät, koska heidän asumustensa ovien pielet oli pirskotettu lampaan verellä. Tämän jälkeen lammas paistettiin ja syötiin happamattoman leivän kera. Jumala sääti tämän juhlan kaikkien tulevien sukupolvien vietettäväksi. Tämä kertomus on kirjattu 2. Mooseksen kirjaan lukuun 12.

Viimeisen ehtoollisen aikana – juutalaisten pääsiäisen – Jeesus otti leivän ja kiitti Jumalaa. Leipää murtaessaan ja antaessaan siitä opetuslapsilleen hän sanoi, "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni. Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.” (Luuk. 22:19-21). Ateria päättyi kiitosvirteen (Matt. 26:30), jonka jälkeen he poistuivat yöhön kohti Öljymäkeä. Siellä ennustuksen mukaisesti Juudas Iskariot petti Jeesuksen. Seuraavana päivänä hänet ristiinnaulittiin.

Viimeisen ehtoollisen kuvaus löytyy evankeliumeista (Matt. 26:26-29; Markus 14:17-25; Luuk. 22:7-22; ja Joh. 13:21-30). Apostoli Paavali kirjoitti Herran ehtoollisesta 1. Korinttolaiskirjeessä 11:23-29. Paavalin kirjoituksesta löytyy yksityiskohta, jota ei ole mainittu evankeliumeissa: "Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion." (1. Kor. 11:27-29). Saatat kysyä, mitä tarkoittaa "arvottomalla tavalla syöminen". Se saattaa tarkoittaa sitä, että vähättelet leivän ja maljan todellista merkitystä ja unohdat Pelastajamme lunastuksestamme maksaman korkean hinnan. Se saattaa myös tarkoittaa seremonian muuttamista kuolleeksi ja virkamaiseksi rituaaliksi, tai että osallistumme Herran ehtoolliseen tunnustamattomin synnein. Paavalin ohjeen mukaisesti meidän tulisi tutkiskella itseämme ennen leivän syömistä ja maljan juomista.

Toinen evankeliumeista puuttuva, mutta Paavalin mainitsema seikka on, "Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.” (1. Kor. 11:26). Tämä määrittelee aikarajan seremonialle – Herran paluuseen saakka. Näistä lyhyistä kuvauksista opimme, kuinka Jeesus käytti kahta vähäpätöistä ainetta kuvaamaan kehoaan ja vertaan ja teki niistä kuolemansa muistokuvan. Tätä muistokuvaa ei kaiverrettu marmoriin tai valettu pronssiin, vaan sen sijaan siihen käytettiin leipää ja viiniä.

Hän opetti, että leipä kuvasi hänen murrettua kehoaan. Siinä ei ollut ainoatakaan murrettua luuta, mutta hänen kehonsa oli kärsinyt niin valtavasti, että se oli käynyt lähes tunnistamattomaksi (Ps. 22:12-17; Jesaja 53:4-7). Viini kuvasi hänen vertaan, puhuen hänen hirvittävästä, pian kärsimästään kuolemasta. Hän, Jumalan täydellinen Poika, täytti lukemattomat Vanhan testamentin ennustukset koskien Vapahtajaa (1. Moos. 3:15; Ps. 22; Jesaja 53). Kun hän lausui, "Tehkää tämä minun muistokseni," hän tarkoitti tämän seremonian jatkuvan tulevaisuudessakin. Se tarkoitti myös sitä, että juutalaisten pääsiäinen, johon kuului lampaan uhraus ja joka puolestaan oli esikuva siitä Jumalan Lampaasta, joka ottaisi pois maailman synnin, oli täytetty Herran ehtoollisessa. Uusi liitto korvasi Vanhan liiton kun Kristus, pääsiäislammas (1. Kor. 5:7), uhrattiin (Hepr. 8:8-13). Uhrijärjestelmää ei enää tarvittu (Hepr. 9:25-28). Herran ehtoollinen on muistoateria Kristuksen teoista puolestamme ja sen kautta me juhlistamme hänen uhrinsa kautta saamaamme lahjaa.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Miksi Herran ehtoollinen on tärkeä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries