settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg vite om noe jeg gjør er en synd?

Svar


Det er to saker som er involvert i dette spørsmålet; de tingene som Bibelen spesifikt nevner og mener er synd og de tingene som Bibelen egentlig ikke tar opp. Lister i Skriften som nevner synder inkluderer Salomos ordspråk 6:16-19, Galaterbrevet 5:19-21, and 1. Korinterne 6:9-10. Det er ingen tvil om at disse passasjene presenterer aktiviteter som er syndfulle; ting som Gud ikke godkjenner. Mord, utroskap, lyving, tyveri etc. – det er ingen tvil om at Bibelen kaller dette for synd. Det litt vanskeligere problemet er å bestemme hva som er en synd når det kommer til de temaer som Bibelen ikke tar opp. Når Bibelen ikke tar opp et spesifikt problem så har vi noen generelle prinsipper vi kan følge:

For det første, når det ikke finns noe sted i Skriften vi kan referere til så er det bra å spørre om noe er “definitivt bra eller godt” i stedet for å spørre om noe er dårlig. Bibelen sier, for eksempel, at vi skal gjøre det beste ut av alle situasjoner” (Kolosserbrevet 4:5). Våre få dager her på jorden er så korte og verdifulle i forhold til evigheten at vi aldri bør kaste bort tiden på egoistiske og selvopptatte ting, men å bare bruke tiden på det som “hjelper andre og bygger opp andre i forhold til det de trenger” (Efeserne 4:29).

En god test er å avgjøre om vi på en ærlig måte, med god samvittighet, kan be Gud om å velsigne og bruke en bestemt aktivitet for sitt eget gode formål. "Så om du spiser eller drikker eller hva du gjør, gjør det alt for Guds ære" (1. Korinterne 10:31). Dersom det er rom for tvil om det behager Gud, så er det best å gi det opp. "Alt som ikke kommer fra tro er synd" (Romerne 14:23). Vi må huske at våre kropper, samt våre sjeler, har blitt forløst og tilhører Gud. "Vet dere ikke at kroppen er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som dere har fått fra Gud? Du er ikke din egen, du ble kjøpt til en pris. Derfor må du ære Gud med kroppen din "(1. Korinterne 6:19-20). Denne store sannheten bør ha en reell betydning for hva vi gjør, hvor vi går og hvilke valg vi tar.

I tillegg må vi vurdere våre handlinger ikke bare i forhold til Gud, men også i forhold til deres effekt på vår familie, våre venner og andre mennesker generelt. Selv om en bestemt ting ikke kan skade oss personlig så er det fortsatt en synd hvis det påvirker andre negativt. "Det er bedre å ikke spise kjøtt eller drikke vin eller å gjøre noe annet som vil føre til at din bror faller… Vi som er sterke bør bære på de svakes svakheter og ikke behage oss selv" (Romerne 14:21; 15:1).

Til slutt, husk at Jesus Kristus er vår Herre og Frelser, og ingenting annet kan få lov til å ta prioritet over vår vilje. Ingen vane, rekreasjon eller ambisjoner kan få lov til å ha unødig kontroll over våre liv; det er kun Kristus som har denne myndighet. "Alt er tillatt for meg, men ikke alt er fordelaktig. Alt er tillatt for meg, men jeg vil ikke la noe styre over kroppen min" (1. Korinterne 6:12). "Og uansett hva du gjør, enten i ord eller gjerning, gjør alt i navnet til Herren Jesus og takk Gud gjennom Ham" (Kolosserbrevet 3:17).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg vite om noe jeg gjør er en synd?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries