settings icon
share icon
Spørsmål

Bør kristne tolerere andre menneskers religioner?

Svar


I vår alder av “toleranse” så er moral relativisme den høyeste dyden. Hver filosofi, idé og tro er like fortjente ifølge relativisten, og fortjener derfor lik respekt. De som synes at en tro er bedre enn en annen – eller enda verre – hevder å VITE at det virkelig er sånn blir sett på som trangsynte, uopplyste eller til og med intolerante.

Selvfølgelig så hevder alle religioner noe som de mener er eksklusivt, og relativisten kan ikke på en logisk måte forene motsetninger. For eksempel så hevder Bibelen at “mennesket er dømt til å dø en gang, og vil etter det møte sin dom” (Hebreerne 9:27), mens noen østlige religioner lærer om pånyttfødelse. Så, dør vi en gang eller flere ganger? Begge lærene kan ikke stemme. Relativisten redefinerer sannheten for så å skape en paradoksal verden hvor flere motsettende “sannheter” kan eksistere side om side.

Jesus sa: ”Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten å gå gjennom meg” (Joh 14:6). En kristen har akseptert sannhet, ikke bare som et konsept, men som en person. Denne erkjennelsen avstander den kristne fra den såkalte "åpenheten" vi finner overalt i dag. Den kristne har offentlig erkjent at Jesus stod opp fra de døde (Rom. 10:9-10). Hvis han virkelig tror på oppstandelsen, hvordan kan han være "åpen" om en vantros påstand om at Jesus aldri reiste seg fra de døde? For en kristen å benekte Guds Ord ville virkelig være et svik mot Gud.

Merk at vi har sitert den grunnleggende troen i våre eksempler så langt. Noen ting (som den kroppslige Kristi oppstandelse) er ikke-omsettelige. Andre ting kan være åpne for debatt, for eksempel hvem som skrev Hebreerbrevet eller Paulus natur. Vi bør unnlate å henge oss opp i detaljer og krangle om ting som er totalt uvesentlige (2 Timoteus 2:23 "delet i kjødet."; Titus 03:09 ).

Selv når vi er uenige om en lære så bør en kristen øve på tilbakeholdenhet og vise respekt. Det er én ting å være uenig med noen, men det er noe helt annet å nedvurdere en person. Vi må holde fast ved sannheten mens vi viser medfølelse til dem som stiller spørsmål ved det. Som Jesus må vi være fulle av både nåde og sannhet (Joh 1:14). Peter slår en god balanse mellom det å ha svaret og å ha ydmykhet: "Vær alltid forberedt på å gi et svar til alle som ber deg om å oppgi grunnen til det håp som du har. Men gjør dette med mildhet og respekt "(1 Peter 3:15).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Bør kristne tolerere andre menneskers religioner?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries