settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er Den Store Hvite Tronedomen?

Svar


Den Store Hvite Tronedomen er beskrevet i Johannes åpenbaring 20:11-15 og er den endelige dommen før de tapte bli kastet i Ildsjøen. Vi vet fra Johannes åpenbaring 20:7-15 at denne dommen vil skje etter årtusenskiftet og etter Satan, (Dyret) og den falske profeten er kastet i Ildsjøen (Johannes åpenbaring 20:7-10). Bøkene som er åpnet (Johannes åpenbaring 20:12) inneholder registreringer av alles gjerninger, enten de er gode eller onde, fordi Gud vet alt som noensinne har blitt sagt, gjort eller tenkt, og Han vil belønne eller straffe hver og en tilsvarende (Salme 28:4, 62:12, Romerne 2:6, Johannes åpenbaring 2:23, 18:6, 22:12).

Også på denne tiden så er en annen bok åpnet, kalt "livets bok" (Johannes åpenbaring 20:12). Det er denne boken som avgjører hvorvidt en person skal arve evig liv med Gud eller få evig straff i Ildsjøen. Selv om kristne holdes ansvarlig for sine handlinger, er de tilgitt i Kristus og deres navn ble skrevet i "livets bok fra skapelsen av verden" (Johannes åpenbaring 17:8). Vi vet også fra Skriften at det er gjennom denne dommen de døde skal være "dømt etter hva de hadde gjort" (Johannes åpenbaring 20:12) og at "noens navn" som ikke er "funnet innskrevet i livets bok" vil bli "kastet i Ildsjøen" (Johannes åpenbaring 20:15).

Det faktum at det kommer til å bli en endelig dom for alle mennesker, både troende og vantro, er tydelig bekreftet i mange skriftsteder. Hver person vil en dag stå før Kristus og bli dømt for sine gjerninger. Mens det er helt klart at Den Store Hvite Tronedomen er den endelige dommen så er det fremdeles mange kristne som er uenige om hvordan det forholder seg til de andre dommene som er nevnt i Bibelen

Noen kristne mener at Bibelen avslører tre forskjellige dommer som kommer. Den første er dommen av sauene og geitene eller en dom av nasjonene (Matteus 25:31-36). Dette skjer etter trengselen, men før årtusenskiftet, og dens formål er å avgjøre hvem som skal inn i det tusenårige riket. Den andre er en dom av troende 'verker, ofte referert til som "dommersetet [Bema] av Kristus" (2. Korinterne 5:10). På denne dommen, vil kristne få grader av belønning for sine gjerninger eller tjeneste for Gud. Den tredje er Den Store Hvite Tronedomen på slutten av årtusenet (Johannes åpenbaring 20:11-15). Dette er den dommen hvor de vantro blir dømt etter sine gjerninger og dømt til evig straff i Ildsjøen.

Andre kristne tror at alle tre av disse dommene snakker om den samme endelige dommen; ikke tre separate dommer. Med andre ord vil Den Store Hvite Tronedomen i Johannes åpenbaring 20:11-15 være den tid som både troende og vantro er dømt. Dem vil, dersom deres navn er funnet i livets bok, bli dømt for sine gjerninger for å kunne fastslå belønningene de får eller taper. Dersom deres navn ikke er funnet i livets bok så vil de bli dømt etter sine gjerninger for å fastslå graden av straff de vil motta i Ildsjøen. De som har dette synet mener at Matteus 25:31-46 er en annen beskrivelse av hva som foregår på Den Store Hvite Tronedomen. De peker på det faktum at resultatet av denne dommen er den samme som den i Johannes åpenbaring 20:11-15. Sauene (de troende) bringes inn i det evige liv, mens geitene (de vantro) er støpt inn i "evig straff" (Matteus 25:46).

Uansett hvilket syn du har så er det viktig å aldri gå glipp av viktig fakta. For det første så vil Jesus Kristus være dommer, alle vantro vil bli dømt av Kristus og de vil bli straffet i henhold til de gjerninger de har gjort. Bibelen er veldig tydelig med at de vantro lagrer opp vrede mot seg selv (Romerne 2:5) og at Gud vil "gi til hver person i henhold til hva han har gjort" (Romerne 2:6). Troende vil også bli dømt av Kristus, men siden Kristi i rettferdighet har blitt tilregnet oss og våre navn er skrevet i livets bok så vil vi derfor bli belønnet, men ikke straffet, ifølge våre gjerninger. Romerne 14:10-12 sier at vi vil alle stå foran Kristi domstol, og at hver enkelt av oss vil gi en redegjørelse til Gud.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er Den Store Hvite Tronedomen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries