settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er den korrekte måten å studere Bibelen på?

Svar


Å bestemme betydningen av Skriften er en av de viktigste oppgavene en troende har i dette livet. Gud forteller oss ikke at vi må bare lese Bibelen. Vi må også studere den og håndtere den korrekt (2 Timoteus 2:15). Å studere Skriftene er hardt arbeid. En overfladisk eller kort avlesing av Skriften kan noen ganger gi svært gale konklusjoner. Derfor er det avgjørende å forstå flere prinsipper for å fastsette den riktige betydningen av Skriften.

Først må studenten be Den Hellige Ånd å formidle forståelse, for det er en av Hans funksjoner. "Men når han, Sannhetens Ånd kommer, skal Han veilede dere til hele sannheten. Han vil ikke snakke om sin egen, Han vil si det Han hører, og Han vil fortelle deg hva som skal komme »(Johannes 16,13). Akkurat som Den Hellige Ånd veiledet apostlene i skrivingen av Det Nye Testamente, så guider Han også oss i forståelsen av Skriften. Husk at Bibelen er Guds bok, og vi trenger å spørre ham hva det betyr. Det er viktig for oss å forstå at Gud vil at vi skal forstå Bibelen, og så lenge du er kristen og har ærlige hensikter med religionen så vil du oppnå ekte glede og sannhet med din tro.

For det andre så bør vi aldri ta en tekst ut av sammenhengen. Vi bør alltid lese de omkringliggende vers og kapitler for å oppdage sammenhengen. Mens hele Skriften kommer fra Gud, (2 Timoteus 3:16, 2. Peter 1:21), brukte Gud mennesker til å skrive det ned. Disse mennene hadde et tema i tankene, et formål for skrivingen, og et spesifikt problem de var interesserte i å formidle. Vi bør lese bakgrunnen for boken i Bibelen i det vi studerer for å finne ut hvem som skrev boken som den ble skrevet, da den ble skrevet, og hvorfor den ble skrevet. Dessuten bør vi ta vare det faktum at vi lar teksten tale for seg selv. Noen ganger vil folk overdra sine egne betydninger til ord for å oppnå den spesielle tolkningen de ønsker.

For det tredje så må vi prøve å ikke være helt uavhengige når vi studerer Bibelen. Det er arrogant å tro at vi ikke kan få forståelse for Bibelen gjennom det livslange arbeid som andre som har studert Skriften har gått igjennom. Noen mennesker prøver å oppdage andre sannheter og nærmer seg Jesus Kristus på feil måte. Kristus, i regi av Den Hellige Ånd, har gitt mennesker åndelige gaver til Kristi legeme. En av disse åndelige gavene er undervisning (Efeserne 4:11-12, 1. Korinterne 12:28). Disse lærerne er gitt av Gud for å hjelpe oss å forstå og adlyde Skriften. Det er alltid lurt å studere Bibelen sammen med andre troende, bistå hverandre i å forstå og bruke sannheten i Guds Ord.

Så, hva er den riktige måten å studere Bibelen på? Først gjennom bønn og ydmykhet, må vi stole på Den Hellige Ånd om å gi oss forståelse. For det andre bør vi alltid studere Skriften sin egen sammenheng og stole på at Bibelen forklarer seg selv. For det tredje bør vi respektere innsatsen til andre kristne, i fortid og nåtid, som også har prøvd å studere Bibelen nøye. Husk, Gud er forfatteren av Bibelen, og Han vil at vi skal forstå den.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er den korrekte måten å studere Bibelen på?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries