settings icon
share icon
Spørsmål

Må en kone overgi seg selv til mannen sin? Og hvorfor?

Svar


Underskastelse er en svært viktig sak i forhold til ekteskap. Allerede før synden kom inn i verden, var det fortsatt prinsippet om førerstilling (1. Timoteus 2:13). Adam ble skapt først, og Eva ble skapt for å være en "hjelper" for Adam (1. Mosebok 2:18-20). Samtidig, siden det ikke var synd, var det ingen autoritet for mennesket å adlyde unntatt Guds autoritet. Da Adam og Eva var ulydige mot Gud, kom synden i verden, og deretter var autoritet nødvendig. Derfor opprettet Gud den myndighet som trengs for å håndheve lovene i landet og også å gi oss den beskyttelsen vi trenger. Først må vi underkaste oss Gud, som er den eneste måten vi kan virkelig adlyde Ham på (Jakob 1:21; 4:7). I 1. Korinterne 11:2-3, finner vi at mannen underkaster seg Kristus som Kristus gjorde til Gud. Da sier verset at kona skulle følge hans eksempel og underkaste seg sin mann.

Underkastelse er en naturlig respons på kjærlig lederskap. Når en mann elsker sin hustru som Kristus elsker menigheten (Efeserne 5:25-33), så er underkastelse en naturlig reaksjon fra en kone til sin mann. Det greske ordet oversatt "underkaste" hupotasso, er den løpende formen av verbet. Dette betyr at å underkaste seg til Gud, staten eller en mann er ikke en engangshandling. Det er en kontinuerlig holdning, som blir et mønster av atferd. Underkastelse som omtales i 5. Efeserne er ikke en ensidig underkastelse av en troende til et egoistisk, dominerende person. Bibelsk underkastelse har i hensikt å være mellom to åndsfylt troende som er gjensidig gitt til hverandre og til Gud. Underkastelse er en toveis-gate. Underkastelse er en posisjon av ære og fullstendighet. Når en kone er elsket som kirken er elsket av Kristus, er ikke underkastelse vanskelig. Efeserne 5:24 sier: "Nå som menigheten sender inn til Kristus, så bør også koner underkaste seg sine menn i alt." Dette verset sier at kona skal underkaste seg sin mann i alt som er riktig og lovlig. Derfor er kona ikke forpliktet til å adlyde loven eller Gud i navnet til underkastelse.

Matthew Henry skrev: "Kvinnen ble laget av Adams side. Hun var ikke laget ut av hodet hans for å herske over ham, eller ut av føttene for å bli tråkket på av ham, men ut fra hans side å være lik med ham, under armen for å være beskyttet, og nær sitt hjerte for å bli elsket . "Troende er å underkaste seg hverandre i ærefrykt for Kristus (Efeserne 5:21). I sammenheng, er alt i Efeserne 5:19-33 et resultat av å være fylt av Ånden. Åndsfylt troende skal være erverdig (5:19), takknemlig (5:20), og underdanig (5:21). Paulus følger så hans tankegang på åndsfylt levende og gjør den gjeldene for ektemenn og koner i vers 22-33. En kone skal underkaste seg sin mann, ikke fordi kvinner er mindreverdige, men fordi det er slik Gud laget at ekteskapet skal fungere. Underkastelse er ikke at en kone skal være en "dørmatte" for sin mann. Snarere, med hjelp av Den Hellige Ånd, underkaster en kone seg sin mann, og en mann elsker sin kone uoppfordret.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Må en kone overgi seg selv til mannen sin? Og hvorfor?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries