settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om ekteskap med blandet herkomst?

Svar


Det gamle testamente befalte israelittene å ikke engasjere seg i ekteskap med blandet herkomst (Mosebok 7:3-4). Imidlertid var årsaken til dette ikke primært rasistiske til å begynne med. Snarere var det religiøse. Grunnen til at Gud befalte mot ekteskap med blandet herkomst var at folk av andre raser ble avgudsdyrkere og tilbedere av falske guder. Israelittene skulle bli ført vekk fra Gud dersom de giftet seg med slike mennesker. Et lignende prinsipp er lagt ut i det Nye Testamentet, men på et helt annet nivå: "Ikke vær fremmed for vantro. For hva har rettferdighet og ondskap til felles? Eller hvilket slags samfunn kan lyse i mørket? "(2 Kor 6:14). Akkurat som israelittene (troende på den ene sanne Gud) ble befalt å ikke gifte seg avgudsdyrkere, så kristne (troende i den ene sanne Gud) blir befalt om ikke å gifte seg med vantro. Så for å besvare dette spørsmålet spesifikt så kan vi konstatere at nei, Bibelen kan ikke si at ekteskap med blandet herkomst er galt.

Som Martin Luther King bemerket, så bør en person være dømt av hans eller hennes karakter, ikke etter hudfarge. Det er ingen plass i livet for favorisering basert på rase (James 2:1-10). Når du velger en make, skal en kristen alltid først finne ut om den potensielle ektefellen er født på ny ved troen på Jesus Kristus (Joh 3:3-5). Troen på Kristus, og absolutt ikke hudfarge, er den bibelske standard for valg av ektefelle. Så ekteskap med blandet herkomst er ikke et spørsmål om rett eller galt, men et spørsmål om visdom, dømmekraft og bønn.

Den eneste grunnen vi kan komme på til at ekteskap med blandet herkomst bør vurderes nøye er de vanskelighetene et slikt par kan oppleve på grunn av andre som har vanskelig for å akseptere dem. Mange ektepar med blandet herkomst opplever diskriminering og latterliggjøring; noen ganger også fra sine egne familier. Også noen pplever problemer når deres barn har hudtoner av forskjellige nyanser fra foreldre og/eller søsken. Man må derfor ta disse tingene i betraktning og være forberedt på disse konsekvensene før man gifter seg. Men dette er den eneste bibelske forklaring på hvem en Kristen egentlig kan gifte seg med.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om ekteskap med blandet herkomst?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries