settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er ”Romernes vei til frelse”?

Svar


”Romernes vei til frelse” er en måte å dele Evangeliet om frelse på ved å bruke vers fra Romerbrevet i Bibelen. Det er en enkel men likevel kraftfull måte å forklare hvorfor vi trenger frelse. Hvordan Gud tilbyr og gir frelse, hvordan vi kan ta imot frelse, og hva som blir resultatet av frelse.

Det første verset i ”Romernes Vei til frelse” er Romerene 3:23, ”…alle har syndet og står uten ære for Gud.” Vi har alle syndet. Vi har alle gjort gale ting som ikke er til behag for Gud. Det finnes ingen uskyldige. Romerne 3: 10-18 gir et detaljert bilde av hvordan synd ser ut i våre liv. Det andre skriftstedet i ”Romernes Vei til frelse”, Romerne 6:23, lærer oss om konsekvensene av synd – ”For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus, vår Herre.” Straffen vi har oppnådd for våre synder, er døden. Ikke bare fysisk død men evig død!

Det tredje verset i ”Romernes Vei til frelse” starter der Romerne 6:23 slapp: ”men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.” Romerne 5:8 sier, ”Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere”. Jesus Kristus døde for oss! Jesu død betalte prisen for syndene våre. Jesu oppstandelse beviser at Gud godtok Jesu død som betaling for syndene våre.

Det fjerde stoppet på ”Romernes Vei til frelse” er Romerne 10: 9, For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst.” Fordi Jesus døde på våre vegne er alt vi trenger å gjøre, å tro på ham; Stoler vi på hans død som betaling for syndene våre – skal bli frelst! Romerne 10:13 sier det igjen, ”For hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.” Jesus døde for å betale straffen for våre synder og redde oss fra evig død. Frelse, tilgivelsen for synder er tilgjengelig til alle som vil stole/tro på Jesus Kristus som sin Herre og Frelser.

Det siste aspektet ved ”Romernes Vei til frelse” er resultatet av frelse. Romerne 5:1 har dette fantastiske budskapet, ”Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.” Gjennom Jesus Kristus kan vi ha fellesskap og fred med Gud. Romerne 8:1 lærer oss, ”Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.” På grunn av Jesu død på våre vegne blir vi ikke dømt for syndene våre. Til slutt, vi har dette dyrebare løftet fra Gud i Romerne 8:38-39, ”For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.”

Vil du følge ”Romernes Vei til frelse”? I så fall har du her et eksempel på en bønn du kan be til Gud. Å si denne bønnen er en måte å erklære til Gud at du stoler på Jesus Kristus for å bli frelst. Ordene i seg selv vil ikke frelse deg. Bare troen på Jesus Kristus kan gi frelse! ”Gud, jeg vet jeg har syndet mot deg og fortjener straff. Men Jesus Kristus tok straffen jeg fortjener slik at jeg ved å tro på ham kan bli tilgitt. Med din hjelp snur jeg meg bort fra min synd og stoler på at frelse finnes bare hos deg. Takk for din herlige nåde og tilgivelse – og det evige liv i gave! Amen!

Har du tatt en beslutning om å bli kristen på bakgrunn av det du leste her? Dersom ja, klikk gjerne på knappen nedenfor: ”Jeg har tatt imot Jesus i dag”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er ”Romernes vei til frelse”?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries