settings icon
share icon
Spørsmål

Hvorfor plasserte Gud kunnskapstreet i Edens hage?

Svar


Gud plasserte kunnskapstreet av godt og ondt i Edens hage for å gi Adam og Eva et valg – å adlyde Gud eller å la være å adlyde Gud. Adam og Eva kunne gjøre hva de ville bortsett fra å spise fra kunnskapstreet. 111. Mosebok 2:16-17 sier, “Og HERREN Gud kommanderte mannen, “Du kan spise av alt i hagen; men du må ikke spise fra kunnskapstreet ved godt og ondt, for da vil du dø.” Om Gud ikke hadde gitt Adam og Eva dette valget så ville de vært som roboter som var programmerte til å gjøre det Gud ba dem om å gjøre. Gud skapte Adam og Eva slik at de kunne være “frie” mennesker som kunne ta beslutninger og velge mellom godt og ondt. For at Adam og Eva virkelig skulle være frie så hadde de et valg.

Det var egentlig ikke noe ondt over treet eller frukten i treet. Det er usannsynlig at det å spise frukten ville gi Adam og Eva mer kunnskap. Det var det at de ikke ville adlyde Gud som åpnet Adam og Evas øyne for ondskap. Deres synd gjorde at de brakte synd og ondskap inn i sine liv. Å spise frukten, som en handling av ulydighet mot Gud, var det som ga Adam og Eva kunnskap om ondskap (1. Mosebok 3:6-7).

Gud ville ikke at Adam og Eva skulle synde. Gud visste allerede hva resultatet ville bli. Gud visste at Adam og Eva ville synde og derfor bringe ondskap, lidelse og død inn i verden. Så hvorfor tillot Gud Satan å friste Adam og Eva? Adam og Eva gjorde et valg, av sin egne frie vilje, å ikke adlyde Gud og spise av den forbudte frukt. Resultatet – ondskap, synd, lidelse, sykdom og død – har plaget verden siden den gang. Adam og Evas valg resulterte i at alle mennesker ble født med en syndig natur; en tendens til å synde. Adam og Evas valg var det som fikk Jesus Kristus å dø på korset på våre vegne. Gjennom troen på Kristus kan vi fries fra syndens konsekvenser og til syvende og sist befries fra synden i seg selv. Måtte vi skrike ut Apostelen Pauls ord i Romerne 7:24-25, “For en ødelagt mann jeg er! Hvem vil redde meg fra denne dødskropp? Takknemlige må vi være for Gud – gjennom vår Herre Jesus Kristus!”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvorfor plasserte Gud kunnskapstreet i Edens hage?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries