settings icon
share icon
Spørsmål

Bør kristne gå til legen?

Svar


Det er noen kristne som mener at det å oppsøke medisinsk hjelp er et tegn på mangel på troen på Gud. Det å konsultere med en lege er ofte sett på som en mangel på tro som faktisk vil forhindre Gud fra å helbrede deg. I grupper som “Kristen Vitenskap” så er det å søke hjelp fra leger eller fysioterapeuter sett på som en barriere som hindrer oss fra å bruke den åndelige energien Gud har gitt oss for å helbrede oss selv. Men det ligger ingen logikk i dette i det hele tatt. Om bilen din har gått i stykker, går du til en mekaniker eller venter på at Gud skal utføre et mirakel og helbrede bilen din? Om et rør i huset eksploderer, venter du da på at Gud skal reparere lekkasjen eller ringer du en rørlegger? Det faktum at Gud utfører mirakler og helbreder folk innebærer ikke at vi alltid bør forvente oss et mirakel i stedet for å søke hjelp fra de som har kunnskapen og evnen til å hjelpe oss.

Leger er ofte nevnt i Bibelen. Det eneste verset som lærer oss at vi ikke bør gå til legen ville nok vært 2. Kronikkene 16:12. “I det 39:e året av Hans regjeringstid så fikk Asa en sykdom i føttene sine. Selv om denne sykdommen var alvorlig, så gjorde ikke engang sykdommen at han søkte hjelp fra Herren – men bare fra legene.” Problemet var ikke at Asa gikk til legene, men at han “ikke søkte hjelp fra Herren.” Selv når man går til legen så er vår ultimate tro fremdeles på Gud; ikke legen.

Det er mange vers som snakker om “medisinske behandlinger” som å bruke bandasjer (Jesaja 1:6), olje (James 5:14), olje og vin (Lukas 10:34), løv (Esekiel 47:12), vin (1 Timoteus 5:23), og salver, særlig “Gileads balsam” (Jeremia 8:22). Også Lukas, forfatteren bak Apostlenes gjerninger og Lukasevangeliet er referert til som “den elskede legen” (Kolosserbrevet 4:14).

Markus 5:25-30 relaterer til historien om en kvinne som hadde trøbbel med kronisk blødning; et problem legene ikke kunne helbrede selv om hun hadde vært hos flere av de og brukt opp alle sine penger. Da hun kom til Jesus så trodde hun at hun ville bli helbredet dersom hun rørte ved tøyet hans; hun rørte ved sømmen, og hun ble helbredet. Jesus, som svarte Fariseerne på hvorfor Han tilbrakte tid med syndere, sa til dem: “De som er friske trenger ikke å gå til legen, bare de som er syke” (Matteus 9:12). Fra disse versene kan vi sikte ut følgende prinsipper:

1) Leger er ikke Gud og bør ikke vurderes som det. De kan innimellom hjelpe deg, men det finnes også tilfeller hvor alt de vil oppnå er mangelen på penger.

2) Å oppsøke leger og bruke “jordlige” hjelpemidler er ikke fordømt i Skriften. Medisinsk behandling er sett på som gunstig.

3) Man bør alltid søke etter Guds intervensjon når man har fysiske problemer (James 4:2; 5:13). Han kan ikke love at Han vil svare på den måten vi ønsker (Jesaja 55:8-9), men Han garanterer at Han vil gjøre alt i kjærlighetens navn og dermed det som er best for oss (Salme 145:8-9).

Så, bør kristne gå til legen? Gud skapte oss som intelligente skapninger og ga oss evnen til å skape medisiner og lære oss å reparere kroppene våre. Det er ikke noe feil i å lære seg denne kunnskapen og evnen som henger sammen med fysisk helbredning. Leger kan bli sett på som Guds gave til oss, som gjennom Gud bringer oss helbredelse og tilfriskning. Samtidig så bør vår ultimate tro være fokusert på Gud, ikke leger eller medisin. Som med alle andre vanskelige valg så bør vi søke opp Gud som lover å gi oss visdom når vi ber om det. (James 1:5).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Bør kristne gå til legen?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries