settings icon
share icon
Spørsmål

Er troen på Gud og vitenskapen motsigende?

Svar


Vitenskap er definert som "observasjon, identifikasjon, beskrivelse, eksperimentelle undersøkelser, og teoretiske forklaringer av fenomener." Vitenskap er en metode som menneskeheten kan bruke til å få en større forståelse av den naturlige universet. Det er en søken etter kunnskap gjennom observasjon. Fremskritt i vitenskapen demonstrerer rekkevidden av menneskelig logikk og fantasi. Imidlertid bør en kristens tro på vitenskapen aldri bli som vår tro på Gud. En kristen kan ha tro på Gud og respekt for vitenskap så lenge vi husker på hva som er perfekt og ikke.

Vår tro på Gud er en tro på tro. Vi har tro på Hans Sønn til å bli frelst, troen på Hans Ord for lære og tro på Hans Hellige Ånd for veiledning. Vår tro på Gud bør være absolutt, og siden vi setter vår tro på Gud så er vi avhengige av en perfekt, allmektig og allvitende Skaper. Vår tro på vitenskapen bør være intellektuell og ingenting mer. Vi kan regne med at vitenskapen vil gjøre mange store ting, men vi kan også regne med at vitenskapen gjør feil. Hvis vi setter troen på vitenskapen, er vi avhengige av ufullkomne, syndige, begrensede og dødelige menn. Vitenskap gjennom historien har tatt feil mange ganger, slik som formen på jorden, fly, vaksiner, blodoverføringer og selv reproduksjon. Gud tar aldri feil.

Sannheten skal ikke fryktes, så det er ingen grunn for en kristen å frykte god vitenskap. Å lære mer om hvordan Gud konstruerte vårt univers hjelper alle menneskehetens verdsette skapelsen. Å utvide vår kunnskap hjelper oss til å bekjempe sykdom, uvitenhet og misforståelser. Det er imidlertid farlig når forskerne holder sin tro i menneskelig logikk over troen på vår Skaper. Disse personene er ikke forskjellige fra noen som er viet til en religion, de har valgt å tro på mennesket og vil finne fakta for å forsvare denne troen.

Likevel så har det seg slik at selv de mest rasjonelle vitenskapsmenn, selv de som nekter å tro på Gud, innrømmer mangel på fullstendighet i vår forståelse av universet. De vil innrømme at verken Gud eller Bibelen kan bevises eller motbevises av vitenskapen; akkurat som mange av deres favoritteoriers siste instans ikke kan bevises eller motbevises. Vitenskap er ment å være en virkelig nøytral disiplin; vi søker bare sannheten, vi fremmer ikke en agenda.

Mye av vitenskapen støtter eksistensen og Guds verk. Salme 19:1 sier, "Himmelen erklærer Guds herlighet;. Himmelen forkynner Hans henders verk" Alt ettersom den moderne vitenskapen oppdager mer om universet så finner vi flere bevis på skapelse. Den utrolige kompleksiteten og reproduksjoner av DNA, det intrikate og fysikkens lover, og det absolutt harmoniske forholdet og kjemien her på jorden tjener alle til å støtte Bibelens budskap. En kristen bør omfavne vitenskapen som søker sannheten, men avvise "vitenskapsprestene” som satte menneskelig kunnskap over Gud.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Er troen på Gud og vitenskapen motsigende?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries