settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg kjenne igjen Guds stemme?

Svar


Dette spørsmålet er det mange som har stilt gjennom årenes rekke. Samuel hørte Guds stemme, men kjente den ikke igjen før Eli (1. Samuel 3:1-10) lærte han det. Gideon hadde opplevd en fysisk åpenbaring fra Gud, og han var fortsatt i tvil om det han hadde hørt og spurte om et tegn, ikke bare en gang, men tre. (Dommerne 6:17-22, 36-40). Når vi lytter til Guds stemme, hvordan kan vi vite at Han er den som snakker? For det første så er det noe som Gideon og Samuel ikke hadde. Vi har den komplette Bibelen, inspirert av Guds Ord, som vi kan lese, studere og meditere på. “Gud har pustet på hele Skriften og den kan brukes til å lære og instruere i rettferdighet sånn at Guds mennesker er korrekt utstyrt livet ut” (2. Timoteus 3:16-17). Når vi har et spørsmål om et spesifikt tema eller valg her i livet så bør vi se hva Bibelen har å si om det. Gud vil aldri lede oss i motsatt retning, for Han har lovet å vise oss veien og holde Sitt Ord (Titus 1:2).

For det andre, for å høre Guds stemme så må vi kjenne den igjen. Jesus sa, “Sauene mine lytter til min stemme; jeg kjenner dem, så de følger meg” (Johannes 10:27). De som hører Guds stemme er de som hører til Gud – de som er blitt reddet av Hans nåde ved å tro på Herren Jesus. Det er de som er sauene som hører og kjenner igjen stemmen Hans, for de kjenner Han som sin gjeter og kjenner stemmen Hans. Så dersom vi kjenner igjen Guds stemme så må det bety at vi hører til Ham.

For det tredje så hører vi stemmen Hans når vi ber, studerer Bibelen og tenker over Hans Ord. Jo mer vi tilbringer tid med Gud og Hans Ord, jo lettere er det å kjenne igjen stemmen Hans. De som jobber i banken er trent til å kjenne igjen diverse hendelser og handlinger og hvordan ekte penger ser ut slik at de lettest mulig kan skille ut det som er falskt. På samme måte bør vi være så kjent med Guds Ord at vi vet når Han snakker til oss. Gud snakker til oss sånn at vi skal forstå sannheten. Og selv om Han ikke kan snakke til oss slik at vi hører det så snakker Han til oss gjennom sitt Ord, gjennom Den Hellige Ånd til vår samvittighet, gjennom omstendigheter og gjennom andre mennesker. Så ved å analysere det vi hører til det vi leser i Skriften så kan vi lære å kjenne igjen stemmen til Gud.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg kjenne igjen Guds stemme?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries