settings icon
share icon
Spørsmål

Hvorfor tillater Gud at vonde og dårlige ting skjer med gode mennesker?

Svar


Dette er et av de vanskeligste spørsmålene i hele teologien. Gud er evig, uendelig – hvorfor skulle da menneskene (som ikke er evige eller uendelige) forvente seg at de skal forstå Gud og hvordan Han tenker? Job-boken tar opp dette problemet. Gud hadde tillatt Satan å gjøre alt Han kunne tenke seg bortsett fra å drepe ham. Hva var Jobs reaksjon på dette? “Selv om han slakter meg så vil jeg stadig ha tro på ham” (Job 13:15). “Herren ga og Herren tok; må Herrens navn for alltid æres!” (Job 1:21). Job forsto ikke hvorfor Gud hadde tillatt alt han gjorde, men han visste at Gud var god og fortsatte derfor å stole på ham. Det er sånn vi også bør tenke.

Hvorfor opplever da gode mennesker vonde og dårlige ting? Det bibeliske svaret er at det ikke finnes “gode” mennesker. Bibelen gjør det klinkende klart for oss alle at vi alle er syndere (Predikerne 7:20; Romerne 6:23; 1 Johannes 1:8). Romerne 3:10-18 kunne ikke vært klarere når det gjelder dette temaet: “Det finnes ingen rettferdig, ikke en eneste; det finnes ingen som forstår, ingen som søker Gud. Alle har snudd ryggen til, de har sammen blitt verdiløse; det finnes ingen som gjør noe godt, ikke en eneste. Deres halser er åpne graver; deres tunger utøver svikt. Deres lepper er dekket av gift. Deres munner er fulle av bitterhet og forbannelse. Deres føtter er røde av blod; elendighet og ødeleggelse er det de står for, og fred vet de ikke hva betyr. Det eksisterer ikke noe frykt for Gud i deres øyne”. Alle mennesker på denne jord fortjener å bli kastet inn i Helvete når som helst. Hvert sekund av dette livet er bare på grunn av Gud. Selv de mest forferdelige opplevelser vi kan oppleve på jorden er rettferdig i forhold til hva vi ville fått oppleve i det evige Helvete; Ildens sjø.

Et bedre spørsmål ville vært: “Hvorfor tillater Gud dårlige ting å skje gode mennesker?” Romerne 5:8 erklærer, “Men Gud demonstrerer sin egen kjærlighet til oss: mens vi fortsatt var syndere så døde Kristus for oss”. Ondskap til tross, Gud elsker oss fortsatt. Han elsket oss så høyt at Han var villig å ta straffen for våre synder. (Romerne 6:23). Om vi tar imot Jesus Kristus som vår frelser (Johannes 3:16; Romerne 10:9), så vil vi bli tilgitte og lovet et evig hjem i himmelen. (Romerne 8:1). Det vi egentlig fortjener er Helvete. Men det vi får er et evig liv i himmelen dersom vi kommer til Kristus i tro.

Og ja, det hender at mennesker som ser ut til å ikke fortjene det fortsatt utsettes for vonde ting. Men det er en grunn til at Gud tillater dette; enten vi forstår det eller ei. Ikke minst så må vi huske på at Gud er god, rettferdig, kjærlighetsfull og full av nåde. Det skjer ofte ting som vi rett og slett ikke kan forstå. Men i stedet for å tvile på Guds godhet så bør vi stole på Ham. ”Stol på Herren med hele ditt hjerte og ikke stol på ditt eget forstand; rettferdiggjør Ham på alle måter og Han vil vise deg vei”. (Salomo 3:5-6).

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvorfor tillater Gud at vonde og dårlige ting skjer med gode mennesker?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries