settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er forutbestemmelse? Er forutbestemmelse biblisk?

Svar


Romerne 8:29-30 forteller oss: "For dem som Gud forut kjente han også forutbestemt til å bli forvandlet til like sin Sønn, at han skulle være den førstefødte blant mange brødre. Og de han forutbestemte, de han kalte, rettferdiggjorde han også, de han rettferdiggjorde, herliggjorde han også "Efeserne 1:5 og 11 erklærer" Han forutbestemte oss til å bli vedtatt som hans sønner gjennom Jesus Kristus, i samsvar. med sin glede og vilje ... I ham var vi også valgt å ha blitt forutbestemt i henhold til planen hans som jobber ut alt i samsvar med Hans vilje. "Mange mennesker har en sterk fiendtlighet mot læren om forutbestemmelse. Imidlertid er forutbestemmelse en bibelsk lære. Nøkkelen er å forstå hva forutbestemmelse betyr – bibelsk sett, altså.

Ordet "forutbestemt" i Skriften refererer til det greske ordet proorizo, som betyr "å bestemme på forhånd", "ordinere", "å avgjøre på forhånd." Så, forutbestemmelse innebærer at Gud avgjøre visse ting på forhånd. Hva bestemte Gud på forhånd? Ifølge Romerne 8:29-30 så forutbestemte Gud at visse individer ville bli forvandlet til likheten ved hans Sønn – bli kalt, bli rettferdiggjort og glorifisert. Hovedsakelig så forhåndsdefinerer Gud at visse individer vil bli frelst. Følgende passasjer behandler dette temaet: Matteus 24:22, 31; Markus 13:20, 27; Romerne 8:33, 9:11, 11:5-7, 28; Efeserne 1:11, Kolosserbrevet 3:12 , 1. Tessalonikerne 1:4, 1. Timoteus 5:21, 2. Timoteus 2:10; Titus 1:1; Peter 1:1-2, 2:9, 2. Peter 1:10. Forutbestemmelse er den bibelske læren om at Gud velger ut visse individer som han vil frelse.

Den vanligste innvendingen mot læren om forutbestemmelse er at det er urettferdig. Hvorfor skulle Gud velge visse individer og ikke andre? Det viktigste å huske er at ingen fortjener å bli frelst. Vi har alle syndet (Romerne 3:23), og er alle verdige til evig straff (Romerne 6:23). Som et resultat, ville Gud være perfekt å bare la oss alle tilbringe evigheten i Helvete. Men Gud velger å frelse noen av oss. Han er ikke urettferdig mot de som ikke er valgt, fordi de får det de fortjener. At Gud velger å være nådig mot noen er ikke urettferdig for de andre. Ingen fortjener noe fra Gud, og derfor kan ingen protestere hvis han ikke får noe fra Gud. En illustrasjon ville være en mann tilfeldig deler ut penger til fem personer i en folkemengde av tjue. Ville de femten menneskene som ikke fikk penger bli opprørt? Mest sannsynlig. Har de rett til å være opprørt? Nei, det har de ikke. Hvorfor? Fordi mannen ikke skylder noen penger. Han bare bestemte seg for å være nådig mot noen.

Hvis Gud velger hvem som blir frelst, undergraver ikke det vår frie vilje til å velge og tro på Kristus? Bibelen sier at vi har valget, alle som tror på Jesus Kristus skal bli frelst (Johannes 3:16, Romerne 10:9-10). Bibelen beskriver aldri at Gud avviser noen som tror på ham eller slår bort alle som søker Ham (5. Mosebok 4:29). På en eller annen måte, i Guds mysterium, arbeider forutbestemmelse hånd i hånd med en person som blir trukket av Gud (John 6:44), og tro til frelse (Romerne 1:16). Gud forutbestemmer hvem som skal bli frelst, og vi må velge Kristus for å bli frelst. Begge fakta er like sant. Romerne 11:33 proklamerer: "Å, dybden av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige Hans dommer, og Hans stier falmer ut! "

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er forutbestemmelse? Er forutbestemmelse biblisk?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries