settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg evangelisere mine venner og familie uten å fornærme dem og skyve dem bort?

Svar


En eller annen gang så har en kristen, et familiemedlem, en venn, kollega eller bekjent som ikke er Kristen. Å dele Evangeliet med andre kan være vanskelig, særlig hvis det er med noen du deler nære følelsesmessige bånd. Bibelen forteller oss at noen vil bli fornærmet av Evangeliet (Lukas 12:51-53). Men som kristen så har vi et ansvar; vi må dele med oss av Evangeliet, og det finnes ingen grunn til å la være (Matteus 28:19-20; Johannes åpenbaring 1:8; 1 Peter 3:15).

Så, hvordan kan vi evangelisere våre familiemedlemmer, venner, kollegaer og bekjente? Det viktigste vi kan gjøre er å be for dem. Be at Gud vil forandre deres hjerter og åpne deres øyne (2. Korinterne 4:4) for Evangeliets sannhet. Be for at Gud vil overbevise dem om Hans kjærlighet og deres behov av frelsing gjennom Jesus Kristus (Johannes 3:16). Be for visdom slik at du vet hvordan du kan lære ut til dem (James 1:5). I tillegg til å be så må vi leve som ekte kristne sånn at de kan se hvordan Gud har forandret deres liv (1. Peter 3:1-2). Som Saint Francis av Assisi en gang sa, “Lær ut Evangeliet så fort du kan, og dersom det er nødvendig; benytt deg av ord.”

Til sist så må vi være vågale og dele med oss av Evangeliet. Å dele med oss av Jesus Kristus frelsing til våre venner og familie (Romerne 10:9-10). Du må alltid være forberedt på å snakke om din tro (1. Peter 3:15), og gjøre dette med vennlighet og respekt. Sist av alt så må vi la frelsen av de vi elsker være opp til Gud. Det er Guds kraft og nåde som redder mennesker, ikke vår innsats. Det beste vi kan gjøre er å be for dem og leve som ekte kristne slik at de ser hvordan vi er blitt påvirket og forandret av vår kristne tro.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg evangelisere mine venner og familie uten å fornærme dem og skyve dem bort?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries