settings icon
share icon
Vraag

Worden kinderen gestraft voor de zonden van hun ouders?

Antwoord


Kinderen worden niet gestraft voor de zonden van hun ouders; ouders worden ook niet gestraft voor de zonden van hun kinderen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden. Ezechiël 18:20 vertelt ons: “Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon”. Dit vers laat duidelijk zien dat de straf voor iemands zonde door die persoon zelf gedragen moet worden.

Er is een vers dat sommigen heeft doen geloven dat de Bijbel leert dat straf voor de zonde generaties kan overspannen, maar deze interpretatie is niet correct. Dit vers is Exodus 20:5, dat in verwijzing naar afgoden zegt: “Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten”. Dit vers heeft het niet zozeer over straf, maar over gevolgen. Het zegt dat de gevolgen van iemands zonde generaties later nog voelbaar kunnen zijn. God vertelde de Israëlieten dat hun kinderen de gevolgen zouden voelen van de generatie van hun ouders, als natuurlijk gevolg van hun ongehoorzaamheid en haat jegens God. Kinderen die opgroeien in zo’n omgeving zouden een gelijksoortige afgoderij bedrijven, en dus in het al vaste patroon van ongehoorzaamheid terecht komen. Het effect van een ongehoorzame generatie was dat verdorvenheid zo diep geworteld raakte dat het een aantal generaties kostte om dat weer om te keren. God houdt ons niet verantwoordelijk voor de zonden van onze ouders, maar soms lijden we als gevolg van de zonden die onze ouders begaan hebben, zoals Exodus 20:5 aantoont.

Zoals Ezechiël 18:20 laat zien, is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen zonden en moeten we daar de straf voor dragen. We kunnen onze schuld niet delen met een ander, en iemand anders kan ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor onze zonden. Er is echter een uitzondering op deze regel, en die is van toepassing op de gehele mensheid. Eén man droeg de zonden van anderen en betaalde hun boete zodat zondaars volledig rechtvaardig en zuiver konden worden in de ogen van God. Die man is Jezus Christus. God stuurde Jezus naar de wereld om Zijn perfectie te ruilen voor onze zonde. “God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden” (2 Korintiërs 5:21). Jezus Christus neemt de straf voor de zonden weg voor hen die tot Hem komen in geloof.

English



Terug naar Nederlandse home page

Worden kinderen gestraft voor de zonden van hun ouders?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries