Ik heb zojuist mijn leven aan Jezus toevertrouwd … wat nu?





Ik heb zojuist mijn leven aan Jezus toevertrouwd … wat nu?

Gefeliciteerd! Jij hebt een levensveranderende beslissing genomen! Misschien vraag je je nu af, ”Wat nu? Hoe begin ik mijn reis met God?” De vijf stappen hieronder zullen je aanwijzingen geven vanuit de Bijbel. Wanneer je vragen hebt over jouw reis, bezoek alsjeblieft de site http://www.gotquestions.org/Nederlands.

1. Zorg ervoor dat je het begrip “Verlossing” begrijpt.

1 Johannes 5:13 verteld ons:”ik schrijf deze dingen aan jullie die geloven in de naam van de Zoon van God zodat jullie zullen weten dat jullie het eeuwige leven hebben.” God wil dat we de verlossing begrijpen. God wil dat wij de zekerheid hebben dat we zeker weten dat we verlost of gered zijn. Vandaar nog even in het kort de punten waar de verlossing uit bestaat:-

We hebben allemaal gezondigd. We hebben allemaal dingen gedaan die God niet behagen (Romeinen 3:23).

Vanwege onze zonden verdienen we het om gestraft te worden met eeuwige afscheiding van God (Romeinen 6:23).

Jezus stierf aan het kruis om de schuld te betalen voor onze zonden (Romeinen 5:8; 2 Corinthiërs 5:21). Jezus is in onze plaats gestorven, en daarmee nam hij de straf op zich die wij verdienen. Zijn opstanding bewijst dat Jezus’ dood genoeg was en is om voor onze zonden te betalen.

God schenkt ons vergeving en verlossing van onze zonden aan allen die hun vertrouwen in Jezus stellen – vertrouwend dat Zijn dood voor onze zonden betaalt (Johannes 3:16); Romeinen 5:1; Romeinen 8:1).

Dat is de boodschap van de verlossing! Als jij je vertrouwen in Jezus Christus als jouw Verlosser hebt geplaatst ben je gered! Al jouw zonden zijn vergeven en God belooft dat hij jou nooit zal loslaten of in de steek zal laten (Romeinen 8:38-39; Matteüs 28:80). Onthoud, jouw verlossing is veilig in Jezus Christus (Johannes 10:28-29). Als jij enkel Jezus vertrouwt als jouw Verlosser, dan kun je er zeker van zijn dat jij de eeuwigheid met God in de Hemel zult doorbrengen.

2. Vindt een goede kerk die de Bijbel onderwijst.

Denk niet aan de kerk als een gebouw. De kerk is de mensen. Het is heel belangrijk dat gelovigen in Jezus Christus vriendschappelijke en spirituele omgang hebben met elkaar. Dat is één van de hoofd-doelen van een kerk. Nu jij je vertrouwen in Jezus Christus hebt geplaatst moedigen we je ten zeerste aan om een Bijbelgelovende Kerk in jouw omgeving te zoeken en met de voorganger te spreken. Laat hem weten over jouw nieuwe geloof in Jezus Christus.

Een tweede doel van een kerk is om de Bijbel te onderwijzen. Jij kunt leren hoe jij God’s instructies in jouw leven kunt toepassen. Het begrijpen van de Bijbel is de sleutel naar een succesvol en krachtig Christelijk leven. 2 Timoteüs 3:16-17 zegt:”Al de Boeken zijn door inspiratie van God geschreven en zijn nuttig om ons de waarheid te leren en ons te wijzen op wat er aan ons leven en geloof nog mankeert; ze zetten ons leven op orde en helpen om in te zien wat juist en goed is. Zo maakt God ons klaar, opdat Hij ons voor alle goed werk kan gebruiken.”

Een derde doel van de kerk is het hebben van een Eredienst. In een Eredienst bedanken we God (meestal met gezang en muziek) voor alles wat hij voor ons heeft gedaan (en doet)! God heeft ons gered. God houdt van ons. God zorgt voor ons. God leidt ons en wijst ons de juiste weg. Hoe kunnen we hem niet bedanken? God is heilig, rechtschapen, liefhebbend, barmhartig en vol van genade. Openbaringen 4:11 verklaart,”Here, onze God, U bent alle lof, eer en macht waard, omdat U alles gemaakt hebt. Alles is ontstaan en gemaakt, omdat U het wilde.”

3. Trek elke dag tijd uit om op God te focussen.

Het is heel belangrijk voor ons om elke dag tijd door te brengen waarin we ons op God concentreren. Sommige mensen noemen dit een “stilte tijd”. Andere noemen het “toewijding”, omdat het een tijd is waarin wij ons toewijden aan God. Sommige hebben die speciale tijd s’morgens, terwijl anderen de voorkeur geven aan de avond. Het geeft niet wat jij deze tijd noemt of wanneer je het doet. Wat wel belangrijk is, is dat je regelmatig tijd doorbrengt met God. En hoe geven we deze tijd met God vorm?

Gebed. Gebed is simpelweg praten met God. Praat met God over al je zorgen en je problemen. Vraag God om je wijsheid en begeleiding te geven. Vraag God om in je behoeften te voorzien. Vertel God hoe veel jij van Hem houdt en hoeveel je waardeert wat Hij allemaal doet voor jou. Dat is waar het om gaat in gebed.

Bijbel lezen. Behalve dat de Bijbel je in de kerk onderwezen wordt, op zondagschool en/of in Bijbel studies, is het belangrijk dat je zelf ook de Bijbel leest. De Bijbel bevat alles wat je moet weten om een succesvol Christelijk leven te leiden. Het bevat God’s begeleiding in hoe je wijze beslissingen maakt, hoe je weet wat God’s wil is, hoe je anderen hulp kunt verlenen, en hoe je geestelijk groeit. De Bijbel is God’s Woord aan ons. De Bijbel is uiteindelijk God’s Instructie Handboek over hoe we ons leven leiden op een manier die Hem behaagt en ons genoegdoening geeft.

4. Ontwikkel relaties met mensen die je geestelijk kunnen helpen.

1 Corinthiërs 15:33 vertelt ons:”Maar laat u niets wijsmaken. Slechte vrienden bederven goede zeden.” De Bijbel staat vol met waarschuwingen over de invloed die “slechte” mensen op ons kunnen hebben. Tijd doorbrengen met mensen die zich bezighouden met zondige activiteiten zullen ons in de verleiding brengen mee te doen. “Waar je mee om gaat wordt je mee besmet”. Dat is waarom het zo belangrijk is om jezelf te omgeven met andere mensen die de Heer liefhebben en aan hem zijn toegewijd.

Probeer één of twee vrienden te vinden, misschien in jouw kerk, die je kunnen helpen en aanmoedigen (Hebreeën 3:13; 1-:24). Vraag jouw vrienden om je verantwoordelijk te houden voor je “stilte tijd”, je activiteiten, en levenswandel met God. Vraag of je hetzelfde voor hen kunt doen. Dit betekent niet dat je al je vrienden die de Here Jezus niet als hun Verlosser zien moet opgeven. Blijf hun vriend en houdt van ze. Laat hen gewoonweg weten dat Jezus jouw leven veranderd heeft en dat je sommige dingen niet meer wilt doen die je eerst wel deed. Vraag God om je gelegenheden te geven waarop je Jezus kunt delen met je vrienden.

5. Laat je dopen.

Veel mensen begrijpen dopen verkeerd. Het woord “dopen” betekent onderdompelen in water. Dopen is de Bijbelse manier om in het openbaar je nieuwe geloof in Jezus te belijden en jouw verbintenis om hem te volgen. De beweging van onder water gedompeld worden symboliseert begraven worden met Christus. De beweging van weer boven water komen symboliseert Christus’ opstanding. Gedoopt worden is jezelf identificeren met Jezus’ dood, begrafenis, en opstanding (Romeinen 6:3-4).

De doop is niet wat je redt. De doop wast niet je zonden weg. De doop is gewoonweg een stap van gehoorzaamheid, een openbare belijdenis van je geloof in Christus alleen als je Verlosser. De doop is belangrijk omdat het een stap van gehoorzaamheid is – in het openbaar je geloof in Christus belijden en je verbintenis met Hem. Als je klaar bent om gedoopt te worden moet je met je voorganger spreken.


Terug naar Nederlandse home page



Aanbevolen door GotQuestions.org:



Ik heb zojuist mijn leven aan Jezus toevertrouwd … wat nu?