settings icon
share icon
Vraag

Wat is de definitie van theologie?

Antwoord


Het woord “theologie” komt van twee Griekse woorden die samen “de leer van God” betekenen. Christelijke theologie is simpelweg een poging om God te begrijpen zoals Hij onthuld wordt in de Bijbel. Geen enkele theologie zal God of Zijn wegen ooit volledig kunnen verklaren omdat God oneindig ver en eeuwig hoger staat dan wij. Daarom doet iedere poging om Hem te beschrijven Hem tekort (Romeinen 11:33-36). God wil echter dat wij hem kennen voor zover we dat kunnen, en theologie is de kunst en de wetenschap van het weten wat we over God te weten kunnen komen en kunnen begrijpen op een georganiseerde en gestandaardiseerde manier. Sommige mensen ontwijken theologie omdat ze geloven dat het verdeeldheid zaait. Wanneer het echter op een juiste manier begrepen wordt is theologie verenigend. Goede, Bijbelse theologie is iets goeds; het is de leer van Gods Woord (2 Timoteüs 3:16-17).

De studie van de theologie is dus niets meer dan het graven in Gods Woord, om te ontdekken wat Hij van Zichzelf onthuld heeft. Wanneer we dit doen, leren we Hem kennen als de Schepper van alle dingen, de Onderhouder van alle dingen, en de Rechter van alle dingen. Hij is de Alfa en de Omega, het begin en het einde van alle dingen. Toen Mozes aan God vroeg wie hem naar de Farao stuurde, antwoordde God: “IK BEN DIE IK BEN” (Exodus 3:14). De naam IK BEN geeft God persoonlijk weer. God heeft een naam, zoals Hij ook namen geeft als anderen. De naam IK BEN staat voor een vrije, doelbewuste, zelfvoorzienende persoonlijkheid. God is geen etherische kracht of een kosmische energie. Hij is het almachtige, zelfbestaande, zelfbepalende Wezen met een geest en een wil—de “persoonlijke” God die Zichzelf heeft onthuld aan de mensheid door Zijn Woord, en door Zijn Zoon, Jezus Christus.

Het beoefenen van theologie is God leren kennen zodat we hem kunnen verheerlijken door onze liefde en gehoorzaamheid. Merk de oplopende volgorde hier: we moeten Hem leren kennen voordat we van Hem kunnen houden, en we moeten van Hem houden voordat we kunnen verlangen Hem te gehoorzamen. Een bijkomstigheid is dat onze levens onmetelijk verrijkt worden worden door de geruststelling en hoop die Hij geeft aan hen die Hem kennen, liefhebben en gehoorzamen. Slechte theologie en een oppervlakkig, onnauwkeurig begrip van God zal onze levens alleen maar slechter maken in plaats van het brengen van de rust en hoop waar we naar verlangen. Kennis van God is cruciaal. De wereld is een pijnlijke plaats en het leven hier is teleurstellend en onplezierig. Wijs theologie af en je verdoemt jezelf tot een leven zonder zin of richting. Zonder theologie verspillen we onze levens en verliezen we onze zielen.

Alle Christenen zouden zich druk bezig moeten houden met theologie—de intense, persoonlijke studie naar God—zodat we Degene leren kennen, liefhebben en gehoorzamen met wie we vol geluk de eeuwigheid zullen doorbrengen.

English



Terug naar Nederlandse home page

Wat is de definitie van theologie?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries