settings icon
share icon
Vraag

Wat is de kenosis (ontlediging)?

Antwoord


De term “kenosis” komt van het Griekse woord voor de leer die zegt dat Christus zichzelf ontledigde bij Zijn vleeswording. Bij de kenosis deed Christus afstand van Zichzelf. Het was dus niet zo dat Hij Zich leegmaakte van Goddelijkheid en het was ook geen ruil waarbij Zijn menselijkheid de plaats innam van zijn Goddelijkheid. Filippenzen 2:7 vertelt ons over Jezus: “Hij legde Zijn grote macht en heerlijkheid af en kwam als dienaar in het lichaam van een mens." Jezus bleef God tijdens Zijn aardse bediening. Maar Hij deed afstand van Zijn hemelse heerlijkheid van een relatie met God die van “aangezicht-tot-aangezicht” was. Hij deed ook afstand van Zijn onafhankelijke macht. Tijdens Zijn aardse bediening onderwierp Christus Zich volledig aan de wil van de Vader.

Als onderdeel van de kenosis functioneerde Jezus soms binnen de beperkingen van de mensheid (Johannes 4:6, 19:28). God wordt niet moe en krijgt geen dorst. Matteüs 24:36 vertelt ons: “Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.” We mogen ons afvragen hoe het komt dat Jezus niet alles wist zoals God alles weet, als Hij God was (Psalm 139:1-6). Gedurende Zijn tijd op aarde deed Hij kennelijk afstand van enkele van Zijn Goddelijke eigenschappen. Jezus was nog steeds volkomen heilig, goed, genadig, zachtaardig, rechtvaardig en liefdevol, maar in wisselende mate was Jezus niet alwetend of almachtig.

Maar wanneer het over kenosis gaat, richten wij ons vaak teveel op wat Jezus opgaf. Kenosis gaat ook over wat Christus kreeg. Jezus voegde aan Zichzelf een menselijke natuur toe en vernederde Zichzelf. Jezus was de heerlijkheid van heerlijkheden in de hemel en werd een mens die stierf op het kruis. Filippenzen 2:7-8 zegt: " Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis." In de hoogst mogelijke uiting van nederigheid werd de God van het universum een mens en stierf voor Zijn schepping. De kenosis bestaat er daarom uit dat Christus een menselijke natuur kreeg met alle bijbehorende beperkingen, behalve de zonde.

English



Terug naar Nederlandse home page

Wat is de kenosis (ontlediging)?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries