www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is het juiste geloof voor mij?"

Antwoord:
“Fast Food” restaurants proberen ons te verleiden door ons ons voedsel te laten bestellen precies zoals wij het willen hebben. Sommige koffiegelegenheden scheppen op dat ze meer dan honderd verschillende smaken en variaties in koffie hebben. Zelfs als we een huis of een auto kopen kunnen we op zoek gaan naar één met al de accessoires en extra’s die we maar wensen. We leven niet langer in een chocolade-, vanille- en aardbeiwereld. Keuze is koning! Je kunt vrijwel alles vinden wat jij persoonlijk fijn vindt en nodig hebt.

Dus wat dacht je van een geloof dat precies bij jou past? Wat dacht je van een geloof dat vrij is van schuld, niets van je vraagt, en niet belast is met een heleboel verplichtingen en beperkingen? Is het daarbuiten ergens, net zoals we beschreven hebben? Is geloof eigenlijk wel iets dat gekozen moet worden zoals je je favoriete ijssmaak kiest?

Er zijn vele stemmen die om onze aandacht schreeuwen, dus waarom zou iemand Jezus verkiezen boven bijvoorbeeld Mohammed, Confucius, Boeddha, Charles Taze Russel of Joseph Smith? Want als puntje bij paaltje komt leiden alle wegen toch naar de Hemel? Zijn alle geloven in principe niet hetzelfde? Nee. De waarheid is dat níet alle geloven naar de Hemel leiden net zo min als alle wegen naar bijvoorbeeld Groningen leiden.

Jezus is de enige die met autoriteit van God spreekt omdat alleen Jezus de dood heeft overwonnen. Mohammed, Confucius, en anderen liggen tot vandaag de dag nog te ontbinden in hun graf. Maar Jezus liep op eigen kracht weg van de graftombe, drie dagen na een gruweldood aan een wreed Romeins kruis. Wie dan ook, met macht over de dood verdient onze aandacht. Wie dan ook, met macht over de dood verdient om gehoord te worden.

Het bewijs voor de opstanding van Jezus is overweldigend. Ten eerste waren er meer dan vijfhonderd ooggetuigen van de herrezen Christus! Dat is een hoop ooggetuigen. Vijfhonderd stemmen kunnen niet genegeerd worden. Er is ook de zaak van de lege graftombe; de vijanden van Jezus hadden makkelijk alle roddel over zijn opstanding kunnen stoppen als zij Zijn dode, ontbindende lichaam hadden laten zien. Maar er was geen dood lichaam óm te laten zien! De graftombe was leeg! Zouden de discipelen zijn lichaam hebben gestolen? Onwaarschijnlijk. Om te voorkomen dat zoiets zou gebeuren was Jezus’ graftombe zwaar bewaakt door gewapende soldaten. Daarbij komt nog dat zijn trouwste volgelingen al bij zijn arrestatie en kruisiging in angst op de vlucht geslagen waren. Laat staan dat dit samengeraapte groepje van bange vissers hard tegen hard zouden zijn gegaan tegen getrainde professionele soldaten. Het is een simpel feit dat de opstanding van Jezus niet weerlegd kan worden.

Nogmaals, wie dan ook macht heeft over de dood verdient gehoord te worden. Jezus bewees Zijn macht over de dood, daarom moeten we horen wat Hij zegt. Jezus verkondigt de enige weg naar Verlossing te zijn (Johannes 14:6). Hij is niet een weg van velen, Jezus is de weg.

En het is dezelfde Jezus die zegt, “Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal u rust geven.”( Matteüs 11:28). Dit is een harde wereld en het leven is moeilijk. De meesten onder ons zijn behoorlijk leeggebloed, zitten vol blauwe plekken en littekens van het leven. Nietwaar? Dus wat wil je? Herstel of alleen een geloof? Een levende Verlosser of een van de vele dode “profeten”? Een betekenisvolle relatie of lege rituelen? Jezus is niet een keus – Hij is de keus!

Jezus is het juiste geloof als jij op zoek bent naar vergeving (Handelingen 10:43). Jezus is het juiste geloof als jij op zoek bent naar een betekenisvolle relatie met God (Johannes 10:10). Jezus is het juiste geloof als jij op zoek bent naar een eeuwig tehuis in de Hemel (Johannes 3:16). Geloof in Jezus Christus als jouw Verlosser – Je zult er geen spijt van krijgen! Vertrouw op Hem voor de vergeving van jouw zonden – je zult niet teleurgesteld worden!

Als jij een juiste relatie met God wilt, is hier een voorbeeld gebed. Onthoud, het opzeggen van dit of een ander gebed op zich zal je niet redden. Het is alleen het vertrouwen in Christus dat je kan redden van jouw zonden. Dit gebed is gewoon een manier om tot God jouw geloof in Hem te uiten en om Hem te bedanken voor jouw Verlossing. “God, ik weet dat ik tegen U gezondigd heb en dat ik verdien gestraft te worden. Maar Jezus heeft de straf die ik verdien op zich genomen zodat ik in vertrouwend geloof in Hem vergeven kon worden. Ik wend mij af van mijn zonde en plaats mijn vertrouwen in U voor Verlossing. Dank U voor Uw geweldige genade en vergeving – het geschenk van eeuwig leven! Amen!”

© Copyright Got Questions Ministries