www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is een Christen?"

Antwoord:
Het Van Dale Woordenboek geeft de volgende definitie van een Christen: “belijder van de christelijke godsdienst“. Dit is een goed beginpunt om te begrijpen wat een Christen is, maar zoals het geval is voor zoveel wereldse definities, kan deze de Bijbelse waarheid niet goed overbrengen van wat het écht betekent een Christen te zijn.

Het woord Christen wordt drie keer gebruikt in het Nieuwe Testament (Handelingen 11:26; Handelingen 26:28; 1 Petrus 4:16). Volgelingen van Jezus Christus werden voor het eerst “Christenen” genoemd in Antiochië (Handelingen 11:26) omdat hun gedrag, bezigheden en taalgebruik hetzelfde waren als die van Christus. De naam werd oorspronkelijk gebruikt door de ongelovige mensen uit Antiochië als een minachtende bijnaam om de Christenen belachelijk te maken. De naam betekent letterlijk: “behorend tot de partij van Christus” of een “aanhanger of volgeling van Christus”, wat erg lijkt op de bovenstaande definitie uit het woordenboek.

Jammer genoeg heeft het woord “Christen” door de jaren heen veel betekenis verloren en wordt het nu vaak gebruikt voor mensen die godsdienstige dingen doen of een hoge morele standaard hebben, in plaats van waarlijk wedergeboren volgelingen van Jezus Christus. Veel mensen die niet in Jezus Christus geloven en niet op Hem vertrouwen noemen zichzelf toch Christenen, omdat ze een kerk bezoeken of omdat ze in een “Christelijk” land wonen. Maar naar de kerk gaan, de minder bedeelden helpen of een goed mens zijn maakt je nog geen Christen. Zoals een bekend evangelist ooit eens zei: “Een bezoek aan de kerk gaan maakt van een mens net zo min een Christen als een bezoek aan de garage van een mens een auto maakt.” Lidmaatschap van een kerk, regelmatig kerkbezoek en donaties aan het werk van de kerk kunnen geen Christen van je maken.

De Bijbel leert ons dat de goede werken die we doen er niet voor kunnen zorgen dat wij acceptabel worden voor God. Titus 3:5 vertelt ons: “Niet omdat wij het hadden verdiend, maar omdat Hij met ontferming over ons bewogen was en medelijden met ons had. Hij heeft onze zonden afgewassen, ons nieuw leven gegeven en ons vernieuwd door de Heilige Geest...” Een Christen is dus iemand die wedergeboren is door God (Johannes 3:3; Johannes 3:7; 1 Petrus 3:23) en zijn vertrouwen en geloof in Jezus Christus heeft gesteld. Efeziërs 2:8 zegt: “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.” Een ware Christen is iemand die toegegeven heeft dat hij of zij een zondaar is, tot inkeer van zijn zonden is gekomen en zijn geloof en vertrouwen enkel in Jezus Christus heeft gesteld. Dat vertrouwen bestaat niet uit het aanhangen van een religie of een aantal morele standaarden of een lijst van wat wel en niet zou mogen.

Een ware Christen is iemand die gelooft in de persoon van Jezus Christus, Zijn kruisdood als betaling voor onze zonden en Zijn opstanding op de derde dag om de overwinning op de dood te behalen en om iedereen die in Hem geloofde eeuwig leven te geven. Johannes 1:12 vertelt ons: “Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden.” Een ware Christen is inderdaad een kind van God, een lid van Gods echte gezin en iemand die een nieuw leven is geschonken in Christus. Het teken van een ware Christen is liefde voor anderen en een gehoorzaamheid aan Gods Woord (1 Johannes 2:4; 1 Johannes 2:10).

Heb jij een besluit vóór Christus genomen naar aanleiding van wat je hier gelezen hebt? Als dat zo is, klik dan alsjeblieft op de “ik heb Christus vandaag aangenomen” knop hierbeneden.

© Copyright Got Questions Ministries