settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er forskellen på den universelle kirke, og den lokale kirke?

Svar


For at forstå forskellen på den lokale kirke og den universelle kirke, så må vi først have en basal definition af begge. Den lokale kirke består af en gruppe af mennesker, som tror på Jesus Kristus, som mødes på et bestemt sted regelmæssigt. Den universelle kirke består af troende på Jesus Kristus på verdensplan. Begrebet kirke, kommer af mindst to andre ord. Et af ordene har at gøre med at mødes sammen, eller ”forsamling” (1. Thessaloniker 2:14; 2. Thessaloniker 1:1). Dette ord har at gøre med Guds værk i at frelse og helliggøre troende som dem, der er ”kaldet ud.” Når Ordet kirke findes i den engelske bibel, er det dette ord der bruges. Det andet ord handler om ejerskab, og betyder bogstaveligt talt, ”at tilhøre Herren.” Det er dette ord, som bliver translittereret til det faktiske ord, ”kirke.” Det græske ord bruges kun to gange i det nye testamente, og bliver aldrig brugt direkte som et navn for kirken (1. Korinther 11:20; Åbenbaringen 1:10).

En lokal kirke defineres normalt som en lokal menighed bestående af alle dem, som bekender deres tro på og troskab mod Kristus. Oftest bliver det græske ord, ekklesia, brugt i forbindelse med den lokale menighed (1. Thessaloniker 1:1; 1. Korinther 4:17; 2. Korinther 11:8). Der findes ikke nødvendigvis bare én specifik, lokal kirke i et bestemt område. Der findes mange lokale kirker i større byer.

Den universelle kirke er det navn, som den verdensomspændende kirke har fået. I dette tilfælde handler ideen om kirken ikke så meget om forsamlingen/ menigheden, men snarere om dem som den består af. Kirken er kirken, også når den ikke holder et officielt møde. I Apostlenes Gerninger kapitel 8 og vers 3, kan man se at kirken også er kirken når man er hjemme. Når man læser den faktiske tekst i Apostlenes Gerninger 9:31, så kan man læse at King James bibelen (én af de officielle, engelske bibeloversættelser), når den bruger udtrykket kirkerne, faktisk burde bruge ordet kirke i ental, som beskriver den universelle kirke, og ikke bare de lokale kirker. Nogle ville måske beskrive den universelle kirke som den usynlige kirke. Vær forsigtig med at gøre dette. Den universelle kirke bliver aldrig beskrevet i Skriften som usynlig, og det var helt sikkert heller ikke meningen, at den skulle være usynlig. Her er nogle flere vers, der taler om den universelle kirke: (1. Korinther 12:28; 15:9; Matthæus 16:18; Efeserne 1:22-23; Kolossenserne 1:18).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er forskellen på den universelle kirke, og den lokale kirke?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries