settings icon
share icon
Spørgsmål

Er universalisme/ universal frelse bibelsk?

Svar


Universalisme er troen på, at alle mennesker vil blive frelst. Der findes i dag mange mennesker, der holder fast på standpunktet om en universal frelse, og tror, at alle mennesker kommer i himlen. Måske er det pga. tanken om mænd og kvinder, der vil opleve evig pine i helvede, at nogle forkaster Skriftens lære på dette område. For nogle har det at gøre med et overfokus på Guds kærlighed og barmhjertighed – og et manglende fokus på Guds retfærdighed og dom – der får dem til at tro, at Gud vil vise nåde mod enhver sjæl. Men Skriften lærer os faktisk, at nogle mennesker vil tilbringe en evighed i helvede.

For det første, så lærer bibelen os, at uforløste mennesker vil tilbringe en evighed i helvede. Jesu egne ord bekræfter for os, at de genløstes tid i himlen vil vare lige så lang tid, som de uforløstes tid i helvede. I Matthæus 25:46 står der, ”og de (ufrelste) skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.” Ifølge dette skriftsted, så varer straffen for de ufrelste lige så lang tid, som det evige liv for de retfærdige. Nogle tror, at de mennesker, der ender i helvede, til sidst vil ophøre med at eksistere, men Herren bekræfter selv at det vil fortsætte for evigt. Matthæus 25:41 og Markus 9:44 beskriver helvede som ”evig ild” og ”uudslukkelig ild.”

Hvordan kan man undgå den uudslukkelige ild? Mange mennesker tror på, at alle veje – alle religioner og trosretninger – fører til himlen, eller de forestiller sig at Gud er så fyldt med kærlighed og nåde, at han vil lade ethvert menneske komme i himlen. Gud er sandelig fyldt med kærlighed og nåde; det var disse egenskaber der gjorde, at han sendte sin Søn, Jesus Kristus, til jorden for at dø på korset for os. Jesus Kristus er den eksklusive dør der leder os ind i himlen. I Apostlenes Gerninger 4:12 står der, ”Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.” ”For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus” (1. Timotheus 2:5). I Johannes 14:6 siger Jesus: ”Jeg er sandheden og vejen og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig.” Johannes 3:16, ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Hvis vi vælger at forkaste Guds egen søn, så lever vi ikke op til de krav, frelsen forlanger af os (Johannes 3:16, 18, 36).

Med sådanne vers bliver det klart at universalismen og universal frelse er ubibelske. Universalisme står i direkte modsætning til det, Skriften underviser i. Selvom mange mennesker anklager kristne for at være intolerante og ”eksklusive,” så er det vigtigt at huske på, at disse ord kom fra Kristus selv. Kristne skabte ikke disse ideer på egen hånd; kristne gentager ganske enkelt, hvad Herren selv har sagt. Mennesker vælger at forkaste budskabet, fordi de ikke vil se deres egen synd i øjnene, og indrømme, at de behøver Herren til at frelse dem. Hvis man siger, at dem der forkaster Guds mulighed for frelse igennem sin Søn, vil blive frelst, svarer det til at gøre Guds hellighed og retfærdighed til intet, og lukke øjnene for nødvendigheden af Jesu offer for os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er universalisme/ universal frelse bibelsk?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries